Coach’s Eye – Feedback geven op vaardigheden via app (#hanicto #yam)

Via het weblog van Pierre Gorissen kwam ik deze week de iPhone app Coach’s Eye tegen. Pierre beschrijft wat je met deze app kan:

Je maakt filmopnames van (bijvoorbeeld) trainingen bij het sporten, spreekt die door met de atleet en tijdens dat doorbespreken wordt je stem en alles wat je op het scherm laat zien (lijnen, stil blijven staan bij bepaalde stukjes etc) opgenomen. Na afloop slaat het programma dat dan op als nieuwe video die je kunt mailen, bewaren op je iPhone, of rechtstreeks op YouTube kunt plaatsen

Alhoewel deze app zich dus op sportcoaches en trainers richt, denk ik dat de app ook goed bruikbaar is in andere leersituaties waarbij gesproken feedback met video beter werkt dan bijvoorbeeld schriftelijke feedback. In die zin denk ik dat deze app wel eens goud waard kan zijn voor het mobile learning project dat we recentelijk zijn gestart op de HAN. Enkele voorbeelden van didactische toepassingen die mij nu te binnen schieten:

  • Het lijkt voor de hand te liggen dat Coach’s Eye in ieder geval nut heeft bij het vaardigheidsonderwijs van o.a. de opleidingen Fysiotherapie, Verpleegkunde of ISBS. Docenten zouden hun studenten kunnen filmen tijdens practicumlessen en via Coach’s Eye feedback geven.
  • Studenten kunnen Coach’s Eye natuurlijk ook gebruiken om op elkaar feedback te geven (peer-feedback).Die vaardigheden hoeven natuurlijk niet per se iets met sport of lichaamsbeweging te maken te hebben.
  • Coach’s Eye lijkt me ook een handige app voor reflectie. Een student van de lerarenopleiding zou zich bijvoorbeeld kunnen laten opnemen tijdens een les, en dan zelf reflecteren op het filmpje met Coach’s Eye.
Het filmpje met feedback dat je maakt met Coach’s Eye kun je op een aantal manieren delen:
  • Via de camera roll van je iPhone kun je het filmpje opslaan op je PC of Mac. Het filmpje is redelijk gecomprimeerd waardoor het eenvoudig te plaatsen is op bijvoorbeeld HAN-Scholar of het HAN-DPF.
  • Het filmpje is vanuit Coach’s Eye ook rechtstreeks te uploaden naar YouTube. Dit is wellicht minder geschikt voor wanneer het filmpje privacy-gevoelige informatie bevat.
  • Tenslotte kun je het filmpje ook mailen, mits niet te groot natuurlijk.
De app is momenteel tegen een introductieprijs van 79 cent te koop in de AppStore. Doen, lijkt me.

4 gedachtes over “Coach’s Eye – Feedback geven op vaardigheden via app (#hanicto #yam)

  1. Ik heb zojuist de app gekocht. Erg leuke app wat ik tot nu toe zie. Zal er is mee gaan spelen en andermans vaardigheden beoordelen 🙂 Morgen even uitgebreid uitproberen.

    Ik denk dat dit heel efficient kan worden. Ook een nieuwe stap om vaardigheden via E-learning op te pakken. Een hele vooruitgang dus, ook als het gaat over de efficientie voor de trainer. Bedankt voor de tip! 😀

  2. Ik heb de app net ook gedownload, maar er zit geen geluid bij. Dit beperkt de app in zijn mogelijkheden. Jammer, ik had er al een paar ideeen voor! Een kleine update op jouw bericht: de app kost inmiddels 3,99 dollar.

    • Dank voor de update! Dat je geen geluid hoort na het opnemen klopt trouwens: de bedoeling is dat je een ‘review’ maakt van het filmpje waarbij je eigen ingesproken commentaar ook wordt opgenomen. Als de oorspronkelijke audio nog te horen zou zijn zou dit erg storend werken. Daarnaast kun je het filmpje vertragen, waardoor je eigenlijk al niets meer aan de oorspronkelijke audio hebt.

Reacties zijn gesloten.