Zelf (educatieve) games maken met GameSalad for Mac (#yam #hanicto #owd11)

Op de eerste dag van Dé Onderwijsdagen 2011 was ik bij een interessante workshop van Serge de Beer over het zelf maken van educatieve apps en games. Het programma dat hij daarbij demonstreerde was GameSalad. Met GameSalad maak je zelf relatief eenvoudig apps en games voor iPhone, maar ook voor andere platforms zoals het web, de Mac of Android. Daarbij hoef je gelukkig niet te kunnen programmeren. GameSalad zelf is er alleen voor de Mac, maar aangezien ik zelf de gelukkige bezitter van een Macbookje ben heb ik GameSalad zelf maar eens uitgeprobeerd.

Gamesalad heeft verschillende ingebouwde sjablonen.

Volgens Serge is GameSalad bijna net zo eenvoudig als het werken met PowerPoint, waardoor de gemiddelde docent of ontwikkelaar GameSalad snel onder de knie zou moeten kunnen krijgen. Nu hoef je in GameSalad inderdaad niet aan de slag met ingewikkelde programmeercodes, maar om GameSalad net zo eenvoudig te noemen als PowerPoint gaat me toch iets te ver. Het kostte me toch nog wel even wat moeite om een simpele game te maken, terwijl ik toch best ICT vaardig ben. Gelukkig heeft GameSalad de nodige ingebouwde sjablonen en graphics. Daarnaast zijn er de nodige GameSalad tutorials te vinden op internet, en als het daar niet mee lukt kun je altijd nog bij Serge een cursus volgen.

Ondanks de aanvankelijk wat stijle leercurve is GameSalad een mooie, eenvoudige applicatie om zelf games en apps te leren ontwikkelen. Ik zie zelf wel enkele mooie toepassingen binnen de HAN:

  • Studenten van de Pabo ontwikkelen samen met studenten van de ICA een paar mooie educatieve games. De pabo studenten zorgen voor het didactische concept, de ICA studenten maken de graphics en de app zelf.
  • Studenten van de Pabo of Opleidingskunde ontwikkelen samen met ICA studenten een lespakket waarmee kinderen zelf hun eigen educatieve apps maken. Met wat hulp is GameSalad volgens mij wel laagdrempelig genoeg om kinderen er mee te laten werken. Wellicht dat de standaard plaatjes bibliotheek iets aangevuld kan worden door een ICA designer zodat de kinderen deze niet zelf hoeven te maken.
Wellicht is dit een mooie reden om ook een Mac neer te zetten in het iXPERIUM, zodat men aan de slag kan met GameSalad. Ik ga me er in ieder geval hard voor maken🙂.
Kijk ook even naar deze TED- presentatie van een Amrikaanse basisschooleerling die zelf apps maakt en een ‘ app club’ heeft opgericht op zijn eigen school.