peerScholar: van en met elkaar leren in drie stappen

WP_20130919_005Gisteren waren ik en collega Joost Adema te gast op het Corlaer College in Nijkerk voor een workshop peerScholar. PeerScholar is een onderwijsvorm waarin ‘peer learning’, peerfeedback en reflectie centraal staan, en die ondersteund wordt door het peerScholar webplatform. Het doel van deze workshop was vooral om kennis te maken met de methode, de tool en om enkele praktijkvoorbeelden te bekijken van scholen die pilots hebben gedaan met het systeem. Voor de workshop was professor Steve Joordens, de bedenker van peerScholar, speciaal overgevlogen uit Canada. Joordens heeft zelf ervaring opgedaan met peer learning als psychologiedocent in verschillende MOOCs.

Joordens legt tijdens de opening van de workshop uit waar het peerScholar concept vandaan komt. Volgens Joordens is lesgeven moeilijk omdat we steeds meer  van onze lerenden vragen, zoals het ontwikkelen van vaardigheden als critical thinking, creativiteit, samenwerking, enzovoort. Deze ’21 century skills’  leer je niet  door er over te praten maar door ze in de praktijk toe te passen in het onderwijs, bijvoorbeeld door studenten feedback te laten geven op elkaars werk, en studenten te laten reflecteren op de feedback die zij hebben gekregen. Joordens geeft aan dat als je deze vorm van onderwijs wilt ondersteunen met ict,  de meest logische route is om alle tools te bekijken die er al zijn (zoals Twitter, weblogs) en te proberen die te gebruiken. Dat zag Joordens echter niet zitten want daar zijn die tools helemaal niet voor gemaakt. Volgens de gedachte van de ‘purpose built technology’ heeft hij daarom het peerScholar webplatform laten ontwikkelen, om zo het didactische concept makkelijker te kunnen ondersteunen.

In diverse workshops konden we hands-on aan de slag met peerScholar. PeerScholar werkt volgens drie stappen:

  • Writing: de student maakt een opdracht die door de docent is klaargezet;
  • Evaluating: De student geeft feedback op het werk van een aantal medestudenten. De docent kan voorafgaand een aantal feedbackvragen klaarzetten, waarop de student antwoord moet geven. Hiermee bepaalt de docent feitelijk wat de beoogde diepgang is van de feedback. De feedback kan gegeven worden in de vorm van tekst, maar ook als audio of videobestand.
  • Reflecting: beoordeel jezelf op basis van de feedback die je hebt gekregen, en verwerk deze in je product.

De docent kan zelf bepalen hoe hij zijn studenten beoordeelt; het model is daar flexibel in. Zo kan de docent alleen kijken naar de gegeven feedback, naar de producten, of een combinatie van deze twee. Het model zelf geeft geen richtlijnen over wat goede feedback is, en hoe docenten deze zouden moeten beoordelen (het Nederlandse ‘Virtual Action Learning’, VAL- concept doet dat bijvoorbeeld wel meer); dit is aan de docent om vast te stellen. Het systeem is minder flexibel als het gaat om de start- en eindpunt van de opdrachten; die liggen vast in de tijd. Iedere student begint dus op hetzelfde moment aan dezelfde opdracht, en ook het geven van feedback kan pas vanaf een vooraf vastgelegd tijdstip. Ook dit is weer anders dan bij het VAL- concept; hier bepalen studenten met welke opdracht zij willen beginnen.

Het webplatform zelf werkt op zich prima, al had het systeem wel wat moeite met tablets. Het platform lijkt vooral ontwikkeld te zijn voor gebruik op een laptop of computer.

In de laatste ronde met workshops gaven o.a. Michel van Ast en Frans Drooge van The Crowd voorbeelden van hoe zij peer learning succesvol hebben ingezet in hun eigen onderwijs; zij deden dat overigens nog zonder het peerScholar- systeem, maar met tools als WordPress en Google Drive.

Al met al een interessante methodiek. Volgens organisator en peerScholar EU- ambassadeur Bob Hofman kunnen geïnteresseerden zich bij hem melden wanneer zij het systeem 90 dagen vrijblijvend willen uitproberen.

Een gedachte over “peerScholar: van en met elkaar leren in drie stappen

  1. Pingback: Steeds meer aandacht voor Peer learning « E-PeerFeedback & Reflectie

Reacties zijn gesloten.