Verslag workshops ‘Pabo voor de toekomst’ (#yam)

2013-07-04 10.39.36Op donderdag 4 juli presenteerden docenten van de pabo Arnhem in verschillende workshops in en om het iXPERIUM de resultaten van het eerste projectjaar ‘Pabo voor de Toekomst’ project. Dit vierjarige project is geinspireerd door het ‘Leren van de Toekomst’, een initiatief van Kennisnet en loopt parallel aan het ‘Lerarenopleiding 21e eeuw’ project van de faculteit Educatie van de HAN. Het ‘Pabo voor de toekomst’ project’ laat docenten op kleine schaal experimenteren met het ontwerpen van innovatief onderwijs, waarbij aandacht is voor het uitgangspunt uitgaan van verschillen en voor de 21 eeuwse vaardigheden in het algemeen en ict-geletterdheid in het bijzonder. Het doel van de workshops was niet alleen om hands-on de resultaten te laten ervaren, maar ook om andere collega’s te inspireren om zelf experimenten te starten. Na de workshops presenteerde de deelnemer(s) uit elke workshop in enkele minuten op welke manier het ontworpen arrangement uitgaat van verschillen, en tegemoet komt aan 21ste eeuwse vaardigheden in het algemeen en de ict-geletterdheid in het bijzonder.

De workshops waren verdeeld per vaksectie:

  • Rekenen
    Hoe kun je ‘flipping the classroom’ inzetten om kinderen beter te laten rekenen?
    De deelnemers gingen aan de slag met het maken van stop-motion filmpjes en kennisclips om bepaalde rekensommen uit te leggen; daarnaast ging men praktisch aan de slag met het maken van rekenopgaven in het programma Hot Potatoes. Door de oefeningen te koppelen aan de kennsiclips kun je beter omgaan met verschillen in de groep.

  • Taal
    Hoe leer je op een creatieve manier een verhaal schrijven met behulp van ict?
    De deelnemers gingen op een GPS-tocht in het fictieve  ‘Land der Presikhaven’; met een tablet en de ‘7scenes’ app werkten de deelnemers samen en voerden zij allerlei opdrachten uit om zo tot een verhaal te komen. De meerwaarde van de tablet (kan ook met een smartphone) is volgens de deelnemers vooral de combinatie van beeld, geluid en locatie. De vorm van het verhaal stond redelijk vrij (bijv. een rapportage of een echt verhaal), en dat zorgt er voor dat meerdere leerstijlen aan bod kunnen komen.

  • Muziek
    Hoe kun met de Muziekbus (software) kinderen allerlei soorten muziek laten ervaren?
    In de ‘Muziekbus’ software kun je op allerlei manieren leren over muziek. Dit gebeurt via allerlei ‘haltes’ in het programma; de groep heeft enkele van deze haltes verkend. Bij een halte verken je bijvoorbeeld het onderwerp ‘filmmuziek’: wat voor muziek zet je bijvoorbeeld onder een onderwaterdocumentaire? En wat doet dit met het beeld dat je ziet? Zonder de mogelijkheden van dit programma zou het moeilijk worden dit uit te leggen volgens de deelnemers.

  • BeVo
    Hoe leer je studenten beter te reflecteren op eigen werk en andermans werk door middel van multimediale presentaties?
    De groep heeft de mogelijkheden van het digibord verkend om leerlingen makkelijker laten kijken naar kunst. Het bord maakt het makkelijker voor leerlingen om dingen als perspectief en kijkhoek te begrijpen. Daarnaast is de groep naar buiten gegaan om met behulp van een tabletcomputer een beeldverslag te maken van een kunstwerk in het park Presikhaaf. De meerwaarde van de tablet is volgens de deelnemers niet zozeer het beter kunnen kijken naar kunst, maar meer het opzoeken van gerelateerde informatie en het maken van beeldverslagen van de kunstwerken.

  • OJW
    Hoe kun je met ict zoals hoogtecamera’s OJW- onderwijs ondersteunen?
    In een eerder project hadden de begeleiders hoogtefoto’s gemaakt samen met een groep basisschoolleerlingen, door een vlieger met camera te gebruiken. In de workshop gingen de deelnemers aan de slag met hoe je de gemaakte foto’s kunt inzetten om landschappen en landschapsveranderingen beter te begrijpen.

De workshops laten goed zien hoe je ict kunt integreren in het onderwijs, en hoe vakken hierbij kunnen samenwerken teneinde de leeromgeving zó te verrijken dat er beter uitgegaan kan worden van verschillen en dat tegelijkertijd de 21ste eeuwse vaardigheden verworven kunnen worden. Volgens projectleider Roland Kok hebben de docenten die een experiment hebben uitgevoerd echt een of zelfs meerdere stappen gezet buiten hun comfort zone, en dat levert goede resultaten op. In het volgende schooljaar maakt Roland een rondje langs alle secties om te kijken welke volgende stappen er genomen kunnen worden naar aanleiding van deze pilots. Die secties worden op Pabo-HAN niveau benaderd als een van de stappen om te komen tot een gemeenschappelijk curriculum.

Fotoset workshops op Flickr: http://flic.kr/s/aHsjGA7kge