Op bezoek bij de minor ‘Mobile Learning’ van de HU – de eindpresentaties (#sigunwired)

IMG_2700In de minor ‘Mobile Learning’ van de HU hebben de studenten het afgelopen semester in groepjes gewerkt aan hun projecten. Eind januari was het tijd om de resultaten te presenteren, en als opdrachtgever mocht ik daar bij aanwezig zijn.

Over het algemeen ben ik onder de indruk van wat de studenten bereikt hebben, zeker als je je realiseert dat voor de meeste de onderwerpen ‘leren’ en ‘apps’ aanvankelijk relatief onbekende terreinen waren. Wat de eindopdracht sterk maakt is dat de studenten hun project zelf konden uitkiezen, passend bij hun eigen leerbehoeftes. Keerzijde is wel dat de projecten zeer uiteenlopend van aard waren (variërend van een onderzoek tot een werkende didactische app), waardoor het moeilijk werd onderlinge vergelijkingen te maken.

Een kort overzicht van de uitgevoerde projecten:

  • Onderzoek mobile learning projecten in het HO
    De eerste groep heeft een inventarisatie gedaan van mobile learning projecten in het hoger onderwijs middels enquetes en een bronnenstudie. Dat bleek niet mee te vallen; de groep kreeg weinig respons van de benaderde contactpersonen. De groep heeft daarnaast een tool ontwikkeld waarmee bezoekers van de SurfSpace van de SIG Unwired zelf mobile learning projecten in kaart kunnen brengen.
  • De rekenapp
    Groep 2 heeft een ontwerp voor een app gemaakt die in het basisonderwijs gebruikt kan worden en bedoeld is als showcase om  leerkrachten te laten zien wat je kunt met didactische apps. In de app kun je op verschillende manieren rekenvaardigheden oefenen, waarbij je gewoon je antwoorden kunt schrijven met een stylus. De app is uiteindelijk ontwikkeld met de input van een leerkracht uit groep 6 voor een fictieve casus met drie persona’s.
  • De ‘German Booster’ webapp
    Deze groep heeft een prototype van een mobiele ‘chatbot’ gemaakt, een app  waarmee brugklasleerlingen hun Duitse taalvaardigheid (ook mondeling) kunnen oefenen. De app is geen vertaalmachine, de leerlingen moeten zelf met de zinnen komen. De app is ontwikkeld op basis van vier verschillende persona’s (docent en drie moeilijkheidsniveaus) en werkt op basis van HTML5. Volgens de studenten past de app in de concepten van ‘snack learning’ en ‘game-based learning’.
  • Didactische app voor horecaschool
    Groep 4 heeft een ontwerp gemaakt voor een soort ‘mobiele elo’: een app waar je naast mededelingen en roosters ook leerinteractie kunt laten plaatsvinden; de app moet zelfs een rudimentaire vorm van ‘learning analytics’ ondersteunen. De app moet het mogelijk maken om ‘kennisintermezzo’s’ tijdens de praktijklessen te ondersteunen. De opdrachtgever was zo onder de indruk van het ontwerp, dat hij de app graag wil laten bouwen.
  • Verken de Uithof met 7Scenes en 4G
    Deze groep heeft de mogelijkheden van 4G verkend door met name voor nieuwe studenten een aantal usecases te ontwikkelen, zoals het verkennen van de Uithof, wonen op de Uithof, uitgaan etc. In de 7Scenes app kunnen nieuwe studenten bijvoorbeeld opdrachten in teamverband doen om de uithof te verkennen. De groep mocht gebruiken maken van de tijdelijke 4G mast die op de Uithof is geplaatst; SURFnet heeft enkele 4G smartphones van LG ter beschikking gesteld voor de tests.