Getest: De iPad ‘4’ en de iPad mini (#yam #hanicto)

De iPad mini; in één hand vast te houden.

De iPad mini; in één hand vast te houden.

Ik ben al sinds ruim anderhalf jaar de gelukkige eigenaar van een iPad 2. Naar mijn mening nog steeds een prima ding: hij voelt snel genoeg aan, draait alle apps die ik wil gebruiken, en het behaagt Apple nog steeds om de iPad 2 te voorzien van de meest actuele versie van iOS. Apple is zelf inmiddels al weer een paar iPads verder: in november 2012 kwam al weer de vierde generatie van de iPad uit, samen met een kleine broer (de iPad mini). Tijd dus om eens te onderzoeken of het loont om de iPad om te ruilen voor een nieuwe: hetzij in gewoon formaat, of in de nieuwe mini- variant. Om dit te onderzoeken hoef ik ze gelukkig niet zelf aan te schaffen; ons ICTO-team heeft een aantal test-iPads en die heb ik nu een aantal weken geprobeerd.

Het testen van een iPad is sinds iCloud overigens een fluitje van een cent: na het aanzetten log je in met je AppleID, en je iPad vraagt meteen of je een backup wilt terugzetten. Uiteraard kies je voor ja, je wacht een half uurtje tot al je apps en instellingen zijn teruggezet en je kunt aan de slag.

Lees hieronder verder voor mijn bevindingen.

iPad (vierde generatie, eind 2012), 32 GB wifi + 4G

De iPad ‘4’ (zo mogen we hem dus officieel niet noemen van Apple) lijkt qua uiterlijk erg op m’n iPad 2. Hij is iets dikker als je erg goed kijkt; dit kan wellicht te maken hebben met de nieuwe, sterkere processor en het ‘retina’ beeldscherm. Dat kraakheldere scherm is overigens het eerste dat opvalt als je van een iPad 2 komt: teksten en afbeeldingen zijn zo scherp dat je de individuele pixels nauwelijks meer kunt zien. Soms is het net alsof je naar ‘gloeiend papier’ zit te kijken, het ziet er allemaal erg mooi uit. Het scherm is wat mij betreft ideaal als je je iPad veel gebruikt om teksten te lezen of om foto’s te bekijken. De camera’s zijn ook verbeterd, maar de camera aan de achterzijde gebruik ik eigenlijk maar zelden. De camera aan de voorzijde heeft nu een bredere kijkhoek, en dat is ideaal voor FaceTime en Skype gesprekken. Zeker als je met meerdere mensen achter de iPad zit. De processor van de nieuwe iPad is op papier een stuk sneller dan die van de iPad 2, maar in de praktijk merk ik hier nauwelijks iets van. Wellicht dat je het merkt bij zware games, maar die speel ik eigenlijk niet. Op papier zou de accu van de nieuwe iPad overigens net zo lang mee moeten gaan als die van de iPad 2, maar in het dagelijkse gebruik merken ik en m’n collega’s dat de nieuwe iPad meer stroom nodig heeft dan de vorige iPads. Verder is de nieuwe ‘Lightning’ connector aan de onderzijde makkelijk in gebruik, maar het is wel ronduit irritant dat ik m’n iPad 2 accessoires niet kan gebruiken. Nu kan ik voor 30 euro wel een soort converter kopen, maar die ondersteunt de VGA-adapter van de iPad 2 weer niet, waardoor ik de nieuwe iPad nog steeds niet op een beamer kan aansluiten. Oplossing? Gewoon even voor 50 euro een nieuwe VGA-adapter kopen die wel met de Lightning connector werkt. Seriously, Apple.

Voordelen

+ Het retina scherm is erg scherp en ideaal voor het lezen van teksten;

+ De camera’s zijn erg verbeterd. De FaceTime camera aan de voorzijde heeft een bredere hoek (ideaal voor videoconferencing) en de iSight- camera (aan de achterzijde kan nu kwalitatief erg goede foto’s en video’s maken;

+ De nieuwe Lightning aansluiting is makkelijker in gebruik dan de oude dock- connector.

Nadelen

– Vanwege de nieuwe ‘Lightning’ aansluiting moet je nieuwe accessoires (zoals een VGA-adapter voor de beamer) kopen of een relatief dure adapter aanschaffen;

– Het snelheidsverschil van de iPad 4 t.o.v. de iPad 2 is in de praktijk weinig te merken;

– De accu lijkt iets minder lang mee te gaan vergeleken met de iPad 1 en iPad 2;

– Het is nog onduidelijk welke providers de 4G frequentie van de iPad 4 gaan ondersteunen binnen Nederland. Mobiel internet via 3G werkt overigens wel prima op de nieuwe iPad.

Conclusie: het scherm is voor mij het grootste pluspunt van de nieuwe iPad. Toch houd ik het voorlopig nog op de iPad 2, omdat de snelheidswinst gevoelsmatig maar marginaal is en omdat ik dan m’n oude iPad accessoires nog iets langer kan gebruiken.

iPad mini (32 GB wifi + 3G)

Naar deze iPad keek ik nog het meeste uit. Ik gebruik m’n iPad 2 vooral voor het ‘consumeren’ van teksten, afbeeldingen en video, en dan is de iPad soms net wat aan de zware en grote kant. Na een test van twee weken kan ik inderdaad concluderen dat ik het formaat van de iPad mini ideaal vind: erg licht, dus ideaal voor leeswerk. Klein, zodat je de iPad mini makkelijker meeneemt, maar weer groot genoeg voor serieus werk (vergeleken met een iPhone). De iPad mini heeft technisch gezien veel overeenkomsten met de iPad 2. Zo heeft de iPad mini dezelfde processor als de iPad 2 (en die is gelukkig nog snel genoeg, hebben we net geconstateerd), en hetzelfde type beeldscherm (dus geen ‘retina’ scherm zoals bij de nieuwe iPad). De iPad mini heeft wel de nieuwe camera’s en de Lightning-connector van de nieuwe ‘gewone’ iPad. Verder is de iPad mini gewoon een iPad: alle apps werken op dezelfde manier, en je kunt er alles mee wat je op een gewone iPad ook kan. Het is alleen allemaal iets kleiner.

Voordelen

+ Het formaat is ideaal (is wel persoonlijk): klein en licht, mobieler dan een gewone iPad;

+ Apps voor de ‘gewone’ iPad werken allemaal prima;

+ Goede camera’s.

Nadelen

– Het scherm (type en resolutie) is wat verouderd;

– De processor komt uit de iPad 2 en doet het prima, maar veroudert wellicht wat snel.

Conclusie: Ideaal apparaat, die nieuwe iPad mini. Toch zou ik zelf nog even wachten op de volgende versie. Ik vermoed namelijk dat de volgende iPad mini wel een nieuwe processor en een retina- beeldscherm krijgt, waardoor de huidige iPad mini wellicht snel zal verouderen.