EduApp – vinden en delen van educatieve apps voor het PO en VO (#yam #hanicto)

Screen Shot 2013-01-22 at 10.42.30Onlangs is EduApp live gegaan, een nieuwe webportal voor het vinden, categoriseren en delen van apps die geschikt zijn om in te zetten in het onderwijs. Een goed initiatief, want ik merk dat er bij docenten een groeiende behoefte is aan een overzicht van welke apps nu het meest geschikt zijn in het onderwijs, en aan goede lesvoorbeelden waar apps een rol in spelen. Natuurlijk hebben de meeste app stores wel een categorie ‘onderwijs’, maar deze categorie biedt geen verdere onderverdeling in bijvoorbeeld doelgroepen of vakken, en een app store bevat meestal ook geen lesvoorbeelden. Gat in de markt dus, lijkt me.

EduApp werkt bijna als een kruising tussen een sociaal netwerk, een appstore en een leermiddelenbank: je maakt een profiel aan waarna je meteen andere EduApp gebruikers kunt volgen. Je kunt apps ‘liken’, lijsten volgen en zelf een lijst met educatieve apps rondom een bepaald thema aanleggen. Zo heb ik zelf een lijst met apps voor het hoger onderwijs aangelegd, ook al richt EduApp zich wel in eerste instantie op het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs. Als je meerdere lijsten wilt aanleggen kun je een betaalde PRO account nemen op EduApp; de site geeft aan ook te werken aan speciale schoolaccounts.

Tja, en nu nog een variant voor het hoger onderwijs; ik denk dat er wel een behoefte is. Misschien iets dat we moeten oppakken binnen de SIG Unwired?

5 gedachtes over “EduApp – vinden en delen van educatieve apps voor het PO en VO (#yam #hanicto)

  1. Ik zie overal enthousiaste reacties, ben ik toch maar even de zuurpruim:

    Ik begrijp dat als een dienst gratis is, dat ik het product ben. Maar hier moet ik zelfs betalen als ik meerder lijstjes aan wil maken of meerdere lesideeën wil toevoegen. Dus ik moet betalen om er voor te zorgen dat anderen gebruik kunnen maken van mijn informatie. En die anderen moeten dan ook weer betalen om te kunnen “zoeken naar apps en lesideeën tot op het diepste niveau”.

    Ik kan blijkbaar zelf geen apps toevoegen. Ik wilde een lijst aanmaken met apps voor het maken van eBooks op de iPad. Van de 10 apps die ik wilde toevoegen, kon ik er één vinden (Book Creator).

    Wordt vast allemaal beter in de volgende versies. En dus wacht ik maar gewoon even op die volgende versies.

  2. Ha Pierre,

    ik probeerde ook om webapps toe te voegen zoals Mentimeter, maar dat ging ook nog niet. Ik denk dat dat in een volgende versie allemaal beter wordt; het wordt sowieso afwachten of mensen hier voor willen betalen. Ik merk in het HO dat er iig wel een behoefte is aan zoiets als Eduapp, merk jij dit ook?

  3. Ik zie vergelijkbare sites in het Engelstalige gebied en ik denk dat er ook in het Nederlands wel behoefte aan is. Ook in het HO. Ik zou het zelf ook logischer vinden om dan op één centrale plek zulke info bij te houden dan dat we allemaal per hogeschool of universiteit dat gaan doen.

    Maar dan ga ik niet betalen om die informatie daar te kunnen leveren. De vlieger van dat verdienmodel gaat niet op.

    Overigens, de omgeving zie er heel mooi en gebruikersvriendelijk uit. Het concept van lesideeën op basis van apps is ook leuk, al zou ik er een 1 op N relatie van maken, dus dat je meer dan één app kunt koppelen aan een lesidee. Tja, en de scheiding HO en de rest (waar Eduapp zich nu op richt) als het gaat om ICT in het Onderwijs blijft een moeilijke. Je zou denken dat het twee extra regels zijn in de dropdownlijst voor “sector” die je verplicht moet kiezen bij het aanmaken van een lesidee.

  4. Klopt, ik vind die scheiding nu ook nog wat vreemd; met name de niet-inhoudsgebonden apps lijken me in meerdere sectoren bruikbaar. Ik ben het met je eens dat de site er erg aantrekkelijk uitziet; qua look en feel prima bruikbaar in het HO zou je haast denken…

  5. Beste heren,

    Vergeet niet dat dit niet een initiatief is van de overheid maar een initiatief van drie ondernemers. Dat wij ergens onze investering moeten terugverdienen en niet alles gratis kunnen weggeven (we geven in mijn ogen al veel gratis weg) lijkt me in dan ook logisch. Ik neem aan dat jullie dat begrijpen. Of je dus gebruik wil maken van ons platform en daar kennis deelt is een eigen keuze, wij maken het mogelijk en merken dat er in het PO en VO al veel belangstelling voor is.

    Gisteren sprak ik ook met Willem Karssenberg die mij vroeg waarom MBO er (nog) niet in zit. Dit heeft vooral te maken met de metadata. We hebben op dit moment het systeem opgebouwd op basis van onderwijsbegrippenkader en Edustandaard en hebben contact met het SLO en daar zit geen informatie over het MBO en HO bij. Maar dat betekent niet dat wij daar niet voor open staan.

    Als jullie als sector HO (evt in samenwerking met Surf) zorgen dat wij overzichtelijke metadata hebben om de apps op te metadateren, dan staan wij zeker open voor de mogelijkheden om ons systeem ook voor HO open te stellen. Ik ben zelf vooral werkzaam in het PO en VO en we moesten ergens beginnen, dus vandaar dat we daar nu gestart zijn.

    Ik begreep van Willem dat hij nu gaat proberen om te kijken wat de structuur gaat worden om te metadateren voor MBO, misschien dat jullie gezamenlijk op kunnen trekken en dat voor HO ook oppakken. Om aan te geven dat wij er zeker voor open staan: ik zit nu bij een bijeenkomst bij Surf over overkoepelende metadata om te kijken hoe we daarin verder kunnen verbreden.

    Apps toevoegen kan nu nog niet, en ik ben nog lang niet klaar met apps invoeren. Er komen dus ook elke keer nieuwe apps bij en iedereen is al druk apps aan het noemen die ik op mijn todo-lijst zet. Ik zal de apps die jullie hier noemen erbij zetten en dan zet ik ze er in. Maar om ervoor te zorgen dat de database overzichtelijk en goed gemetadateerd blijft, voer ik de onderdelen dus ook zelf in. Wij zijn nu wel met een widget bezig zodat mensen apps kunnen tippen als ze er nog niet in staan. Maar we zullen dus altijd modereren om vervuiling te voorkomen. Zo kun je kwaliteit blijven bieden.

    Ik kwam nu toevallig via een tweet op de link terecht, maar laat ons de feedback alsjeblieft in het vervolg ook direct weten. Contactgegevens staan op http://www.eduapp.nl
    Onthoud dat wij dus geen subsidie krijgen (behalve voor een specifiek project Mediawijsheid) en het dus uit eigen middelen financieren. Wij proberen alle wensen in vervulling te laten komen, maar het moet dus wel terug te verdienen zijn. We doen ons best!

    Groet,
    Marieke

Reacties zijn gesloten.