Educause 2012 – mijn impressie van de presentaties (#surfedu)

Het is zover, de Educause 2012 conferentie in Denver zit er weer op en we zijn weer terug in Nederland. In een vorige blogpost schreef ik al wat mijn algemene indruk was van de Educause conferentie; nu is het tijd om in te gaan op de individuele sessies. Ik ga overigens niet alle sessies uitgebreid bespreken, maar ik zal hier vooral ingaan op de sessies die te maken hebben met het onderwerp ‘mobile’.

Lees hieronder verder voor het hele verslag.

De keynote sessies

De keynotes waren dit jaar van schrijver Clay Shirky (dag 1) en E-learning goeroe Eliott Masie (dag 2). Globaal genomen gingen beide heren in hun keynotes in op hoe technologie de wereld verandert; Shirkey deed dat iets meer met het oog op het de veranderende rol van het onderwijs (wanneer wordt een weblog bijvoorbeeld een geaccepteerd onderzoeksrapport binnen de universitaire wereld?), en Masie keek wat meer vanuit een bedrijfskundig perspectief in een vraaggesprek- achtige setting. Masie vult daarbij aan dat het tegenwoordig vooral gaat om ‘connected learning’ maar dat we ook moeten leren onze ‘devices uit te schakelen’ als dat nodig is; daarnaast worden we eerst verliefd op de technologie (denk aan de iPad), en pas daarna denken we er pas over na wat we er in leerprocessen mee zouden kunnen. Hoewel de door technologische vooruitgang veranderende wereld natuurlijk geen nieuw onderwerp is waren beide keynotes druk bezocht en goed gebracht.

Sessies over mobiel leren

Ik ben bij enkele sessies geweest die te maken hebben met mobiel leren. In de sessie Beyond e-books: right-sized content for learning anywhere poneerde Kyle Bowen van Purdue University de stelling dat de meeste ebooks eigenlijk niets meer zijn dat elektronische varianten van papieren boeken, en ze dus niet zorgen voor onderwijskundige vernieuwing. In ebooks kun je bijvoorbeeld niet samenwerken, of feedback vragen (dan heeft Bowen de Schooltas app van ThiemeMeulenhoff natuurlijk nog niet gezien).  Om docenten en onderwijsontwikkelaars meer vernieuwende, interactieve content te laten maken heeft Purdue Jetpack laten ontwikkelen, een auteursomgeving waarin docenten en ontwikkelaars zelf interactieve educatieve content kunnen maken en deze beschikbaar kunnen stellen via de Jetpack apps voor Android en iOS. Zowel de auteursomgeving als de apps zien er indrukwekkend uit; des te jammer is het dat Jetpack nog niet beschikbaar is buiten Purdue. De universiteit is in gesprek met enkele derde partijen om Jetpack alsnog beschikbaar te kunnen stellen aan het grote publiek. Purdue maakt overigens nog meer (mobile) learning apps zoals HotSeat (zie deze pagina), en ook deze zijn helaas niet voor derden beschikbaar.
De presentatie Smartphones for Learning: the Yin and the Yang ging over een onderzoeksproject van het Canadese Seneca College, waarin studenten zelf onderzoek hebben gedaan naar de (mogelijke) inzet van de smartphone in het onderwijs. Op het projectblog zijn alle bevindingen vastgelegd in een aantal aantrekkelijke infographics. In de onderzoeksresultaten valt vooral op dat de studenten vooral informatievoorzieningen (roosters, opleidingsinformatie, documenten) noemen als toepassing van de smartphone in het onderwijs. Verder denkt driekwart van de studenten dat onderwijskundige apps hen zou helpen te leren, maar bijna evenveel studenten geven aan dat ze momenteel geen onderwijskundige apps gebruiken. Het initiatief hiervoor moet dus kennelijk vanuit de school komen, en niet vanuit de lerende zelf. In de presentatie Mobile Language Learning van de University of Minnesota gingen enkele docenten enthousiast in op enkele apps die zij zelf ontworpen (en zelfs deels ontwikkeld) hadden. De docenten liepen er tegenaan dat lesboeken snel verouderden, en niet meer pasten bij de eisen van het hedendaagse onderwijs. In enkele creatieve sessies werden gezamenlijk op papier enkele iPad apps bedacht (zoals een app om Duitse grammatica te oefenen), en met behulp van studenten ook ontwikkeld.Volgens de docenten leidde het gebruik van de apps tot betere studieresultaten, en komen de apps binnenkort ook beschikbaar in de app store.

In de presentatie Mobile Teaching: Conducting Class while Roaming the Room (and the World) liet professor Perry Samson zien hoe hij met behulp van de app LectureTools interactieve colleges verzorgt volgens een ‘flipped classroom’ achtig concept (dat hij zelf liever ‘broadteaching’ noemt). Met LectureTools kun je niet alleen weblectures aanbieden, maar studenten ook vragen laten stellen, aantekeningen laten maken en tussentijds toetsen. Samson is erg enthousiast over LectureTools, niet in de laatste plaats omdat onderzoek aantoont dat studenten meer vragen stellen, kritischer zijn en beter presteren door de inzet van deze tool.

iPads in het onderwijs

Het is al weer ruim 2,5 jaar geleden dat de eerste iPad werd geïntroduceerd;  vrijwel meteen sprongen scholen in de VS en daarbuiten er bovenop om pilots te doen met de tablet van Apple. Op de Educause 2012 waren er enkele presentaties van enkele onderwijsinstellingen die hun bevindingen presenteerden. Zowel de presentatie Mobility through the Looking Glass, de presentatie iPad Lessons Learned and Outcomes from Three Medical Schools en Mobile Language Learning (zie ook vorige alinea) gingen in op enkele grote iPad implementaties. Op vragen als “waarom kiezen jullie voor de iPad?” werden steevast redenen genoemd als ‘device maturity’ (het grote aantal doorontwikkelde apps), maar bij de medische scholen ook veiligheid (dat daar natuurlijk een grote rol speelt). De pilots op de medische scholen leverde zelfs een soort checklist op die handig is voor wanneer je de iPad implementeert bij een medische opleiding. Ook opvallend was dat in eigenlijk alle drie de presentaties naar boven kwam dat door de inzet van iPads studenten veel meer samenwerkten aan opdrachten, o.a. door het gebruik van Goodreader en Dropbox als uitwisselingsplatform. Het samenwerkend leren gebeurde ook buiten de colleges, ook omdat lesmateriaal via Goodreader automatisch naar alle iPads werd gepushed. Verder was het goed om te zien dat de implementatietrajecten veel weghadden van hoe de iPad in het HO in Nederland doorgaans wordt geïmplementeerd; dus met workshops om docenten te begeleiden, student focusgroepen en per opleiding lijstjes met favoriete apps.