Educause 2012 – wat valt me in algemene zin op? (#surfedu #edu12)

Momenteel ben ik op de Educause 2012 Conference in Denver, een grote internationale conferentie op het gebied van ICT in hoger onderwijs die elk jaar plaatsvindt ergens in de VS. De drukbezochte conferentie biedt honderden verschillende presentaties, keynotes en workshops over IT in Higher Education en is verdeeld over verschillende aandachtsgebieden als teaching & learning, leadership en identity management. Nu de eerste twee conferentiedagen zitten er op is het wellicht tijd om alvast even terug te blikken op enkele zaken die me in algemene zin opvallen tijdens Educause 2012.

Een aantal dingen vallen me in algemene zin op aan de conferentie:

  • De sessies die ik heb bijgewoond waren allemaal leuk en zeker de moeite waard, maar leverden aan de andere ook weer niet bijzonder vernieuwende inzichten op. Het is wel goed om te constateren dat we in het in Nederland in ieder geval niet slecht doen (bijvoorbeeld bij de implementatie van mobile / iPads in het onderwijs), en de ‘kleine’ dingen die je uit de sessies haalt (zoals een implementatie checklist iPads in medisch onderwijs) zijn ook zeer nuttig.
  • Docenten of onderwijsgevers die zelf betrokken waren bij de pilot of het project verzorgden meestal de presentatie. Dat maakte de presentaties m.i. persoonlijker en sterker dan wanneer een beleidsadviseur, manager of projectleider het verhaal had verteld.
  • Ook opvallend was dat de pilots en projecten vaak werden gecombineerd met onderzoek; de onderzoeksresultaten kwamen dan ook meestal terug in de presentaties. Dat zouden we in Nederland volgens mij wel vaker mogen doen.
  • De buzzwords tijdens de conferentie zijn volgens mij MOOCs, mobile en learning analytics. 
  • De conferentie is verder prima georganiseerd. De ruimtes zijn prima, er is op de meeste plekken een goed werkende wifiverbinding en in de exhibition hall is van alles te zien.

Ik vind de conferentie tot nu toe in ieder geval zeker de moeite waard. Morgen is er nog een halve dag met sessies en dan zit Educause 2012 er al weer op. Ik zal in een aparte blogpost ingaan op de afzonderlijke sessies die ik heb bijgewoond.

3 gedachtes over “Educause 2012 – wat valt me in algemene zin op? (#surfedu #edu12)

  1. Ik ben ook erg verbaasd hoeveel aandacht er is voor active learning and designing learning space.
    Verder is het ook erg goed om met veel Nederlandse collega’s tijdens de avonden en in de conferentie met internationale collega’s te praten over werksituaties.
    In veel sessies wordt je actief aan het werk gezet om zaken uit te wisselen.

  2. Pingback: Educause 2012 – mijn impressie van de presentaties (#surfedu) « Apps in het Onderwijs

Reacties zijn gesloten.