Mobiel samenwerken (of niet…) in Google Drive voor iOS (#yam #hanicto)

Naast Chrome voor iOS heeft Google ook eindelijk een Google Drive app uitgebracht voor de iPad en iPhone. Daar zat ik op te wachten, want ik vind Google Drive (voorheen bekend als Google Docs) vooral geweldig om op afstand te vergaderen en ‘live’ samen te werken aan documenten. In de desktopversie van Google Drive kun je met meerdere mensen typen in een document, waarbij je de veranderingen in real-time ziet gebeuren op je scherm. Voor mij de ‘killer feature’ van Google Drive, en ik was dan ook lichtelijk teleurgesteld dat juist deze mogelijkheid niet in de Google Drive voor iOS app zit.

Eigenlijk kun je met de app vooral documenten bekijken die je in Google Drive hebt opgeslagen; dat is het wel zo’n beetje. Je kunt verder nog via de app andere Google Drive gebruikers toevoegen aan een document, zodat zij ook toegang hebben, en je kunt documenten downloaden naar je device zodat je ook offline toegang hebt. Als je toch een document toch wilt kunnen bewerken, kun je het document wel openen in Safari; daarin heb je (beperkte) bewerkingsmogelijkheden.

Enigszins teleurstellend dus, maar Google heeft al aangegeven de app door te ontwikkelen. Daarnaast heeft de Android versie van de app wel uitgebreide bewerkingsmogelijkheden, dus ik verwacht deze op termijn ook wel naar de iOS versie komen.