Google Chrome voor iPhone / iPad

Google heeft gisteren hun populaire Chrome browser uitgebracht voor de iPad en de iPhone. Dat is mooi, want op de desktop ben ik een fervent gebruiker van Chrome, dus ik was natuurlijk erg nieuwsgierig naar de mobiele variant van deze browser. Na een dagje uitgebreid testen stelt Chrome for iOS nog niet teleur.

Eerst maar even het ‘slechte’ nieuws: je kunt Google Chrome niet instellen als standaard browser op je iPad of iPhone, dat staat Apple niet toe. Daarnaast is Google Chrome for iOS eigenlijk niet echt een zelfstandige, nieuwe browser: Chrome maakt namelijk gebruik van dezelfde engine die Safari ook gebruikt; Apple staat het namelijk niet toe alternatieve browsers eigen engines gebruiken (zie ook deze uitleg). In de praktijk betekent het min of meer dat Chrome for iOS eigenlijk gewoon Safari is maar dan met een ander jasje er om heen. Verschillende bronnen beweren overigens dat Chrome een stuk langzamer is dan Safari door deze beperking, maar dat heb ik in de praktijk nog niet echt kunnen merken.

Dat andere jasje maakt Chrome overigens wel meer dan de moeite waard. Zo vind ik de interface van de iPhone versie echt briljant; je kunt bijvoorbeeld makkelijk heen en en weer ‘swipen’ tussen al je openstaande tabbladen. Chrome maakt het daarnaast ook mogelijk om al je tabbladen, favorieten en je browser geschiedenis te synchroniseren naar al je apparaten. En dat werkt in mijn geval vlekkeloos; wanneer je een tab opent op je Macbook, is deze een paar tellen later beschikbaar op je iPhone. Zo kun je dus echt verder gaan waar je gebleven was. Daarnaast is het ook fijn dat je -net als bij de desktopversie- rechtstreeks kunt zoeken vanuit de adresbalk.

Kennelijk was ik niet de enige die zat te wachten op Google Chrome voor iOS, want op het moment van schrijven is Google Chrome al doorgedrongen tot de top 3 van meest gedownloade gratis apps in de App Store. Dat is dus een halve dag na lancering.

Hieronder enkele screenshots van Google Chrome voor iOS.

Een gedachte over “Google Chrome voor iPhone / iPad

  1. Ik vind zelf het naadloos kunnen schakelen tussen iPad en laptop heerlijk. Bekijk je een pagina op de iPad en wil je verder werken op de laptop, dan pik je hem daar probleemloos op.

    Ook hier geen problemen nog met de snelheid.

Reacties zijn gesloten.