HAN4me 2.0: HAN-studenten kunnen nu ook cijfers op hun smartphone checken (#yam #hanicto)

HAN4me, de app waarmee HAN-studenten en medewerkers mobiel hun lesroosters kunnen inzien, is sinds de eerste release in september 2011 erg populair binnen de HAN; de webapp is al door ruim 7400 gebruikers binnen de HAN geïnstalleerd. Versie 2.0 van de app is onlangs uitgebracht en brengt naast een aantal verbeteringen ook enkele nieuwe mogelijkheden met zich mee. De grootste toevoeging is de mogelijkheid voor studenten om studieresultaten te kunnen bekijken.

Die resultaten komen via een omweg uit HAN-SIS, waardoor er een kleine vertraging van een uur is tussen plaatsing in HAN-SIS en publicatie in de app. Je kunt wel een notificatie instellen in de app, zodat je een mailtje krijgt op je smartphone als er een cijfer is toegevoegd.  Alle toetscijfers uit HAN-SIS kunnen worden getoond in de app; al zul je de eerste keer wel opnieuw moeten inloggen in de app om je cijfers te tonen.

Daarnaast vind je in de app het onderdeel ‘ Studiepunten’, waarin je o.a. kunt zien welke owe’s je nu volgt en hoeveel credits deze bijvoorbeeld waard zijn. Dit onderdeel is dus vergelijkbaar met het ‘studiecontract’ uit HAN-SIS. Docenten kunnen overigens geen cijfers invoeren of veranderen met de app, dat moet nog steeds via HAN-SIS.

Enkele andere nieuwe toevoegingen en wijzigingen:

  • meertaligheid: de app kan nu ook in het Duits en Engels worden ingesteld;
  • De roosterweergave is iets verbeterd. Zoe zie je bijvoorbeeld makkelijker het actuele uur van de dag.
  • Nieuwe iconen en andere grafische aanpassingen;
  • Betere helpinformatie en duidelijkere pop-ups.

Let op: HAN4me is niet een app die je via de App Store, Google Play of de Market Place installeert. HAN4me is een zogenaamde ‘web app’; je ‘installeert’ de app door op je smartphone simpelweg te surfen naar http://han4me.han.nl. HAN4me zou moeten werken op de meeste recente smartphones en is in ieder geval getest op de volgende devices:

  • Apple iPhone 3GS / 4 / 4S
  • HTC Legend
  • Samsung Galaxy S / SII
Windows Phone wordt momenteel nog niet ondersteund, maar hier wordt wel aan gewerkt. De HAN blijft werken aan de doorontwikkeling van HAN4me; ik ben benieuwd welke mogelijkheden in een volgende versie worden toegevoegd.

Hieronder enkele screenshots van de nieuwe mogelijkheden van HAN4me.