Google+ app voor iPhone update: nu ook Hangouts starten (#yam #hanicto)

Google Hangouts blijft voor mij een van de leukste onderdelen van het Google+ netwerk. Met Hangouts kun je met meerdere mensen tegelijkertijd videoconferencen en tegelijkertijd samenwerken aan een document; ideaal om met een groep te vergaderen op afstand dus. Voor de iPhone was er al een tijdje een Google+ app met Hangouts ondersteuning, maar met die versie kon je zelf nog geen Hangout starten, alleen meedoen met een al lopende Hangout. Sinds deze week is er een update van de app waarmee je nu ook vanaf je iPhone (of iPad 2) een Hangout kunt starten.

Dat werkt nog wel wat omslachtig vind ik: je doet dit namelijk via het ‘Messenger’ gedeelte van de app. De stappen zijn als volgt:

  • Open de Google+ app
  • Druk op ‘Messenger’
  • Maak een nieuw bericht aan en voeg de personen of de kring toe waarmee je wilt ‘Hangouten’
  • Verstuur het bericht
  • Nu zie je in de rechterbovenhoek een camera- icoontje staan. Daarmee kun je nu voor de geselecteerde kring of personen een Hangout starten
  • Controleer of je haar goed zit (niet nodig in mijn geval…:-)) en druk op ‘Deelnemen aan Hangout’.

That’s it. Samenwerken aan documenten kan nog steeds niet via de iPhone app, maar deze mogelijkheid zie ik in de toekomst ook nog niet snel toegevoegd worden.

Goed om te zien dat het Google+ netwerk zich blijft updaten, ook al zijn er in mijn directe omgeving maar weinig mensen die het echt veel gebruiken…