Vlingo, een Siri-alternatief voor Android en iOS (#yam #hanicto)

Ondanks schreef ik een blog over Siri, de intelligente spraakassistent van de nieuwe iPhone. Met Siri kun je de iPhone bedienen via gesproken opdrachten, zonder dat je daar specifieke commando’s voor uit je hoofd hoeft te leren. Ik verwacht veel van deze technologie in de toekomst, ook in het onderwijs. Siri is echter momenteel alleen

Vlingo op de HTC Desire S

voorbehouden aan de iPhone 4S (alhoewel…), en nog behoorlijk in ontwikkeling. Voor mensen met een oudere iPhone (zoals ik) is er een alternatief: Vlingo. Vlingo is gratis te downloaden in de App Store, en tevens beschikbaar voor andere platforms, zoals Android en Blackberry.

Net zoals Siri verstaat Vlingo maar een beperkt aantal talen, en Nederlands zit daar niet bij.  Ik heb zowel de Android-  als de iPhone versie getest (weer in het Amerikaans-Engels), en het valt me op dat de Android versie betere resultaten geeft en er veel doordachter uitziet. Wanneer je Vlingo bijvoorbeeld vraagt “what is the capitol of the Netherlands?”, laat Vlingo op Android het antwoord netjes binnen de app zien, terwijl op de iPhone een webpagina met Google zoekresultaten opent. Ook leek het alsof Vlingo op de iPhone meer moeite had om opdrachten te begrijpen dan de Android-variant.

Verder vielen me de volgende zaken op:

  • Vlingo heeft moeite met ‘natuurlijke taal’, iets waar Siri vrij goed in is. Als je bijvoorbeeld route-aanwijzingen wilt naar een bepaalde locatie, kun je aan Siri gewoon vragen ‘How do I get to…’. Bij Vlingo moet je echt het commando ‘Navigate to…’  gebruiken, anders weet Vlingo niet wat je wilt.
  • Vlingo ondersteunt wel meer acties dan Siri. Zo kun je met Vlingo bijvoorbeeld allerlei apps opstarten, je Twitter en Facebook status bijwerken en route-informatie opvragen. Allemaal zaken die met Siri (nog) niet werken.

Overigens bestaat Vlingo al sinds enkele jaren, en dus langer dan Siri.