Nog meer stemmen in de les met je mobiel: SoapBox (#yam #hanicto)

Nadat ik recentelijk een blog had geschreven over Shakespeak, wees Willem Karssenberg me tijdens Dé Onderwijsdagen er op dat er sinds kort nog een interessante tool is waarmee je studenten kunt laten stemmen in de les: SoapBox. Margreet van den Berg beschrijft op haar blog hoe SoapBox werkt:

Soapbox is een webbased programma en dus ook toegankelijk via telefoons, tablets en andere devices die toegang bieden tot internet. Met Soapbox maak je een discussieruimte aan waar je je leerlingen d.m.v. een code toegang toe geeft. In de ruimte kunnen leerlingen anoniem hun ideeën invoeren. Nadat de ideeën zijn ingebracht kan je ze in Soapbox in een poll stoppen om in kaart te brengen hoe de meningen over dat onderwerp verdeeld zijn in de klas, of wat de leerlingen het beste idee vinden.

SoapBox in een desktop browser

Om Soapbox te kunnen gebruiken heb je alleen een device (laptop, smartphone, tablet, etc) waarop een moderne browser kan draaien en die een internetverbinding heeft. Soapbox is wel nog in beta en nog niet openbaar toegankelijk, maar op de site kun je je wel aanmelden voor deelname aan het betaprogramma. Kennelijk zit SoapBox om testers verlegen, want binnen enkele uren had ik een mailtje terug waarmee ik een account kon aanmaken. Ik heb SoapBox verder aan een korte test onderworpen waarin me de volgende zaken opvielen:

  • Vergeleken met bijvoorbeeld Socrative of eClicker biedt SoapBox enkele leuke nieuwe functies. Zo kun je bijvoorbeeld studenten via de barometer laten aangeven of ze de stof nog begrijpen. Daarnaast kunnen studenten ook hun eigen vragen en stellingen inbrengen, waardoor SoapBox een backchannel functie kan vervullen tijdens de les.
  • SoapBox heeft nog geen mobiele apps; je gebruikt SoapBox via de browser van je telefoon of tablet. Dat is overigens geen probleem, want de SoapBox site werkt snel genoeg op de Safari- browser van mijn iPhone. Een iPhone en iPad app zijn volgens de FAQ van de site wel in de maak.
  • De SoapBox webapp op de iPhone

    SoapBox is zoals gezegd nog beta software, en dat zie je vrees ik wel terug op bepaalde momenten. Zo wilde ik bijvoorbeeld in mijn testje via mijn iPhone aangeven in de Barometer of ik de stof nog volgde, dat resulteerde in een lelijke foutmelding. Overigens barstte Socrative in het begin ook van de errors, en dat is inmiddels volgens mij toch een redelijk stabiel product geworden. Ik heb dus hoop!

Stemmen in de les is een redelijk populaire pilot aan het worden in het ‘Learning on the Go’ project binnen de HAN; met SoapBox is er in ieder geval weer een tool bijgekomen om uit te kiezen. Gezien de wat instabiele versie is Soapbox momenteel wellicht alleen nog geschikt voor kleinere groepen en de echte die-hards.