Verslag seminar Leren met mobiele devices: The New Classroom (#yam #hanicto)

Vandaag was ik aanwezig bij de ‘The New Classroom’, een door Apple georganiseerd seminar in Amsterdam over leren met behulp van mobiele devices. Op het programma stonden een keynote van Dr. Bill Rankin (over wie ik als eens eerder blogde), en drie presentaties waarin enkele praktijkvoorbeelden van mobile learning aan bod kwamen. De bijeenkomst was uitstekend verzorgd en behoorlijk volgeboekt naar mijn idee. Hieronder een korte samenvatting van de vier presentaties:

  • Bill Rankin – The New Classroom. Rankin is professor en adviseur bij de Abilene Cristian University in Texas, US en heeft daar veel ervaring opgedaan met het implementeren van mobile learning. Rankins betoog gaat vooral over het ‘failliet’ van het traditionele klaslokaal: jongeren leren vandaag de dag vooral van elkaar en met elkaar. Dit doen ze vooral met behulp van mobiele devices en sociale media; zo zouden 80% van kinderen onder 5 jaar minimaal een keer per week online zijn , en 40% van Britse kinderen wel eens schoolopdracht maken op hun mobiele telefoon . Het traditionele klaslokaal is echter vooral nog gericht op kennisoverdracht vanuit een enkele authoriteit (de docent), en nauwelijks op onderlinge interactie. Het nieuwe klaslokaal zou gebouwd moeten zijn volgens ‘an architecture of creation and participation’; als voorbeeld toont Rankin de open studiecentra van Abilene University, waar studenten met hun eigen devices (vooral iPads en Macs natuurlijk…) samen leren. Dit klinkt allemaal als een redelijk bekend verhaal, maar Rankin brengt het met zoveel passie en interactie, dat zijn verhaal een genot is om naar te luisteren. Daarbij schuwde Rankin het niet om de traditionele setting van zijn eigen presentatie op de hak te nemen; dat zouden meer e-learning sprekers mogen doen! Persoonlijk had ik graag nog meer praktijkvoorbeelden van Abilene gezien, maar toch absoluut de moeite waard.
  • Tweede spreker is Martin Luijks van uitgever ThiemeMeulenhof. De vraag naar digitale educatieve content is sinds de introductie van de iPad enorm toegenomen, en ThiemeMeulenhof springt daar op in met de iPad app ‘Schooltas‘. Met deze app kun je digitale lessenreeksen downloaden en bekijken. Wat ik sterk vind is dat ThiemeMeulenhof ook nadenkt over nieuwe didactische mogelijkheden van digitaal lesmateriaal. Zo biedt de app mogelijkheden om aantekeningen te maken en deze te delen met medegebruikers van de lessenreeks; in de toekomst moet het zelfs mogelijk zijn om aantekeningen te waarderen. Luijks nodigt de deelnemers uit om de app zelf te testen door een gratis voorbeeldlessenreeks te downloaden (gebruik daarvoor de code “lugjutyg”) en in gesprek te gaan over de didactische mogelijkheden. Goed om te horen dat ThiemeMeulenhof ook bezig is om de app geschikt te maken voor het hoger onderwijs, al zie ik nu nog wel relatief weinig studenten met een iPad rondlopen. Wellicht dat deze app dat gaat veranderen; in het hoger onderwijs is er naar mijn idee zeker behoefte aan dit soort content.
  • De derde spreker is Kees Versteeg, rector van het Hondsrug College in Emmen. Het verhaal van het Hondsrug College sluit naadloos aan bij het betoog van Bill Rankin: de traditionele leeromgeving is verouderd, en om dat te veranderen moet het roer radicaal om. Dit doet het Hondsrug College door een nieuw onderwijssysteem in te voeren dat gepersonaliseerd en adaptief leren centraal stelt. Versteeg geeft als concreet voorbeeld een module bij het vak Duits: voordat leerlingen aan de module beginnen, maken zij eerst een instaptest en vullen vervolgens een interesseformulier in, zodat er leerprofielen opgesteld kunnen worden. De leerlingen kunnen dan zelf aan de slag met de methode, waarbij docenten hun voortgang kunnen volgen via een speciale ‘dashboard’ app. Centraal hulpmiddel bij dit alles is de iPad. Leerlingen krijgen in de brugklas een iPad uitgereikt, waar ze vervolgens dan ook alles op doen. Om dit te financieren, wordt o.a. bespaard op ICT lokalen (die worden uitgefaseerd) en hulpmiddelen als rekenmachines e.d (daar zijn nu veel goedkopere apps voor). Ouders en leerlingen zijn enthousiast, enkele leerlingen schrijven inmiddels al hun eigen iPad apps voor de school. Ik ben ook enthousiast!
  • De laatste spreker is Eric Slaats van Fontys Hogescholen. Fontys heeft al ervaring opgedaan met de mogelijkheden van de iPad in het onderwijs middels hun iFontys project.  Daar waar de vorige sprekers zich richtten op het doorbreken van het leslokaal als middel voor kennisoverdracht, liet Eric zien dat mobiele devices ook traditionele werkvormen als kennisoverdracht kunnen verrijken. Fontys heeft daarvoor zelf een app ontwikkeld: iPresent. Met deze app kunnen docenten een slideshow gemakkelijk besturen, en studenten de presentatie laten meekijken op hun eigen device via het draadloze netwerk. iPresent maakt slideshows ‘non-lineair’: docenten kunnen gemakkelijk naar allerlei dia’s springen zonder de presentatie te hoeven onderbreken; studenten kunnen tijdens de presentatie tevens eigen content toevoegen aan de slides. Dit smaakt absoluut naar meer, en het is daarom ook prettig dat de app waarschijnlijk over enkele maanden al kosteloos te downloaden is via de appstore. Als het aan Eric lag zouden we de app nu al mogen uitproberen, ware het niet dat Apple het erg lastig maakt om software te te verspreiden voor testdoeleinden. Wanneer iPresent uit is mag je hier natuurlijk weer een testverslag verwachten!

Al met al een geslaagde bijeenkomst met goede en leuke presentaties. Morgen (13 september) wordt het seminar nogmaals georganiseerd, wederom in Amsterdam.

3 gedachtes over “Verslag seminar Leren met mobiele devices: The New Classroom (#yam #hanicto)

  1. Pingback: Google Reader Shares for September 12th | HANs on Experience

  2. Pingback: Google Reader Shares for September 12th « Cursussen & Opleidingen

  3. Pingback: Moqub’s bibliotheek van dingen » Blog Archive » Apple Seminar Leren met mobiele devices: The New Classroom

Reacties zijn gesloten.