Show Me app – je iPad als online whiteboard (#yam #in #hanicto)

Onlangs is de gratis app ‘Show Me’ beschikbaar gekomen voor de iPad. Met deze iPad verander je je iPad in een soort mini whiteboard met opnamemogelijkheid. Je krijgt een wit canvas op je iPad scherm waarop je met je vinger (of een speciale iPad stylus)

Het canvas van de Show Me app op de iPad

Het canvas van de Show Me app op de iPad

dingen kunt tekenen, zoals modellen of voorbeeldzinnen. In de opnamemodus wordt alles wat je doet op je canvas opgenomen, samen met je stem. Ideal voor instructie dus. Het filmpje van je instructie kun je vervolgens uploaden naar de website van Show Me, zodat je deze kunt delen met je studenten. Hier een linkje naar een voorbeeldinstructie die ik zelf heb gemaakt.

Show Me is een mooie manier om korte instructies die geschikt zijn om met een whiteboard uit te leggen online te delen. Wel loop ik nog tegen enkele zaken aan:

  • Het canvas waarop je kunt tekenen is best klein, als je als taaldocent bijvoorbeeld lange zinnen wilt ontleden heb je dus al een probleem. daarnaast heb ik geen iPad stylus, dus moet ik schrijven met m’n vingers en dat gaat me best lastig af.
  • De app heeft nog wel wat bugs. Als je op je canvas bijvoorbeeld op de menuknop drukt kom je in een scherm terecht vanwaar je niet meer terug kunt naar je canvas. Je moet dan dus opnieuw beginnen. Erg frustrerend als je al met moeite wat voorbeeldzinnen hebt geschreven.
  • De tools die je tot je beschikking hebt zijn ook nog erg beperkt. Zo kun je geen tekst typen, je canvas uitbreiden of vormen tekenen, zoals dat bijvoorbeeld bij veel smartboard software kan.

Bovenstaande punten hebben natuurlijk nog te maken met het feit dat de app nieuw is; in toekomstige versies zullen de mogelijkheden ongetwijfeld verder uitgebreid worden. En voor deze prijs mag je natuurlijk niet klagen😉.