Onmisbare apps voor de iPhone – zijn ze er ook voor andere platforms?

Ik heb persoonlijk een aantal apps op mijn iPhone die ik regelmatig tot vaak gebruik, maar kan ik die blijven gebruiken als ik in de toekomst een keer naar een ander platform overstap, zoals Android of Windows Phone 7? Ik heb daarom maar eens een lijstje gemaakt van mijn favoriete iPhone apps en hun beschikbaarheid op Android en Windows Phone 7.

Je ziet dat wanneer ik zou overstappen naar Android, ik de meeste van mijn favoriete apps nog wel kan gebruiken, maar dat het momenteel voor Windows Phone 7 nog wel moeilijker ligt. De lijst is van juni 2011 en natuurlijk wel aan verandering onderhevig; wanneer Windows Phone 7 ‘Mango’ in de herfst wordt geintroduceerd (samen met een Nokia toestel?), verwacht ik wel dat er meer apps beschikbaar zullen komen.

Klik op ‘Read More of this Post’ om de lijst te zien.

  Opmerkingen iPhone (iOS)
Android Windows Phone 7
Social Media        
Twitter De officiele client van Twitter zelf. Fijne app met voor mij voldoende mogelijkheden. V V  V
Facebook De officiele client van Facebook zelf. Prima app maar soms wel wat instabiel. V V  V (geïntegreerd in OS)
Foursquare De officiele client van Foursquare zelf. Begon wat instabiel maar is nu erg compleet. V V  –
LinkedIn De officiele client van LinkedIn zelf. Biedt de belangrijkste functies van de site. V V  – (wel native koppeling van statusupdates mogelijk)
Tweetdeck Sinds kort nu ook een goede versie voor iPhone. Erg fijne app die Twitter, Facebook e.d. integreert. V V  – (alternatief: Seesmic)
WordPress Snel even een blogpost maken of een comment goedkeuren? Kan met deze app. Wordt steeds stabieler. V V  V
YouTube Deze app wordt standaard met iOS meegeleverd. Werkt prima. V V  – (in de maak, wel alternatieven)
         
Communicatie        
Whatsapp Sinds whatsapp sms ik nog maar nauwelijks. App kan wel wat gebruiksvriendelijker en aantrekkelijker gemaakt worden. V V
Viber Gratis bellen via internet met andere Viber gebruikers, zonder accounts o.i.d.  V  V  –
 Skype    V  V  – (wel in de maak)
Productivity        
Evernote Snel een notitie maken? Even de laatste aantekeningen van een vergadering checken? Met Evernote kan het. Ongeacht op welk device je zit dankzij de handige synchronisatiefunctie. V V V
DropBox Altijd en overal bij je bestanden dankzij DropBox. Onmisbaar geworden. Wel veiligheidsissues de laatste tijd.
V V – (alternatief: SkyDrive)
         
Multimedia        
Hipstamatic Leuke effecten aan je foto’s geven met Hipstamatic.   V  – (wel alternatieven)
 –
8 mm Leuke effecten aan je video’s geven met 8mm.  V  – (alternatief: VideoCam Illusion)
 –
CinexPlayer Ik kijk graag divx- video’s in de trein, met Cinexplayer kan dat zonder dat ik deze eerst hoef te converteren.  V  – (wel diverse alternatieven)
 – (sommige devices hebben native ondersteuning van divx)
         
Nieuws / blogs        
Nu.nl Snel het laatste nieuws checken met de nu.nl app.  V  V  V
Engadget Snel het laatste gadget nieuws checken met de Engadget app.  V  V  –
Tweakers.net Snel het laatste tech nieuws checken met de Tweakers app.  V  V  –
NOS Teletekst Snel de tussenstanden in het betaalde voetbal opzoeken met de Teletekst app.  V  V  – (alternatief: Teletext)
         
Reizen / OV        
NS Reisplanner Prachtige app van de NS, petje af! Vertrektijden, reizen plannen, alerts, alles zit er in.  V  V  – (alternatief: Spoorboekje app)
9292 OV Pro Snel de beste OV-route zoeken dankzij de ingebouwde GPS- functie.  V  V  –
Schiphol Snel vertrek- en aankomsttijden zoeken met deze app. Ook met instelbare alerts. Fijne service!  V  V  –
         
E-books        
Amazon Kindle Ik lees graag Engelstalige boeken, en met deze app bestel je ze makkelijk. Synchroniseert je laatste positie in het boek, zodat je makkelijk kunt schakelen tussen iPhone, iPad of ander device.  V  V  V
         
Overig        
Layar Augmented Reality app met vele toepassingen.  V  V  – (wel in de maak)
SoundHound Als muziekliefhebber wil ik graag weten welk nummer ik hoor als ik ergens ben. Soundhound weet dit meestal wel te raden.  V  V  – (alternatief: Shazam)
Funda Dankzij de ingebouwde GPS-functie weet je meteen de prijs van een huis als je in een bepaalde buurt bent.  V  – (wel plugin voor Layar)
 –
Appie (Albert Heijn) Deze boodschappen- app synchroniseert nu met je ah.nl account, en weet tevens de beste looproute door je locale AH.  V  V  –
Buienradar.nl Wie wil er niet weten wanneer het precies gaat regenen?  V  V  V
ANWB Wegenwacht Snel de ANWB bellen als je met pech langs de weg staat; dankzij de GPS functie hoef je niet meer uit te zoeken waar je nu precies staat. Handig om te hebben, gelukkig nog niet nodig gehad.  V  V  –
Runkeeper Deze app houdt je hardlooptijden en -route bij via GPS en synchroniseert deze met een online account. De ingebouwde aanmoedigingen zijn erg motiverend.  V  V  V