Opera Mini – een alternatieve browser op je iPad, geen Flash of HAN-Scholar (#in)

He, wat leuk, Opera Mini is er nu ook voor de iPad. Opera Mini is een snelle webbrowser die oorspronkelijk alleen draaide op mobiele telefoons. Ik ken Opera Mini al sinds de eerste versie die ik toen gebruikte op mijn Nokia 6230; Opera Mini maakte het toen mogelijk om ‘gewone’ websites te bekijken op het kleine scherm van een mobiele telefoon, iets dat met de standaard ingebouwde mobiele browser nog niet lukte. Dit deed Opera door websites eerst te comprimeren en aan te passen voordat de site werd doorgestuurd naar de mobiele telefoon. Nu is Opera Mini dus ook op tabletformaat; eens kijken wat de meerwaarde is van Opera Mini op een iPad.

Met Safari heeft de iPad natuurlijk al standaard een prima browser aan boord; veel websites zijn probleemloos te gebruiken. Toch laat Safari wel te wensen over; zo vind ik de browser niet bijzonder snel, speelt het geen Flash af; zijn uploads niet mogelijk en heeft het geen downloadmanager. Oorspronkelijk stond Apple geen alternatieve browsers toe in de Appstore, maar daar lijkt gelukkig   verandering in te komen door de komst van browsers als Opera Mini, SkyFire en iCab.

Opera Mini op de iPad

de Opera Mini Browser op de iPad

Gebruik

Wat vooral opvalt als je Opera Mini gebruikt is de snelheid waarmee pagina’s geladen worden; ik heb er geen stopwatch naast gelegd, maar gevoelsmatig lijkt Opera Mini een stuk sneller dan Safari. Dit heeft natuurlijk te maken met het feit dat pagina’s eerst door de servers van Opera worden aangepast en gecomprimeerd, voordat ze naar je iPad worden gestuurd. De keerzijde hiervan is wel dat ik me afvraag wat Opera doet met deze gegevens; bankzaken zal ik in ieder geval niet snel via Opera Mini doen. Opera heeft een erg prettige gebruikersinterface, met grote knoppen en een mooi startscherm met iconen voor je favoriete websites. Het switchen tussen tabbladen werkt mooi, en het downloaden van bestanden gaat ook goed. Kortom, een fijne browser om mee te werken.

Beperkingen

Toch heeft ook Opera Mini op de iPad wel beperkingen. Zo kan ook Opera Mini geen Flash inhoud afspelen. Daarnaast herkennen veel websites Opera Mini als een mobiele browser, waardoor de site wordt weergegeven als voor een mobiele telefoon. Op een iPad ziet dit er echter vaak niet uit, en bij sites als Facebook en Windows Live kun je niet overschakelen naar de desktopversie. Voor mij persoonlijk is er verder nog de belangrijke beperking dat de SharePoint- omgeving van de HAN (HAN-Scholar, HAN-DPF) niet werkt; het lijkt er op dat de authenticatiemethode van SharePoint niet wordt ondersteund.

Conclusie

Opera Mini is een prima browser, maar lost de belangrijkste tekortkomingen van Safari niet op, waardoor ik me afvraag of ik er veel gebruik van zal maken. Op zich kan het uitproberen van Opera Mini geen kwaad, aangezien de app gratis verkrijgbaar is in de Appstore. Opera Mini is ook verkrijgbaar voor iPhone, Android en Symbian (Nokia).

Een gedachte over “Opera Mini – een alternatieve browser op je iPad, geen Flash of HAN-Scholar (#in)

  1. Pingback: Opera Mini – een alternatieve browser op je iPad, geen Flash of … | iPad Pagina

Reacties zijn gesloten.