Apps in het Onderwijs – Android binnen de HAN

Ilogo_android_kleinhank heb op dit blog al een artikel geschreven over de (onderwijskundige) mogelijkheden van de iPad  binnen de HAN. Nu er een stormvloed aan Android 3.0 tablets zit aan te komen, leek het me een goed idee om eens te kijken wat de (on)mogelijkheden zijn van het Google Android platform binnen onze hogeschool. Om de mogelijkheden te testen gebruik ik de HTC Legend (op Android 2.2), een populaire Android smartphone (in ieder geval onder collega’s).  Ok, de Legend is natuurlijk geen tablet maar het geeft wel een idee van welke zaken er wel / niet werken op Android binnen de HAN. Ik bekijk dit per categorie. Aanvullingen zijn natuurlijk welkom, gebruik daarvoor de reactie- functie.

1. Inloggen op het draadloze netwerk van de HAN

Tot voor kort was er niet een duidelijk stappenplan om je Android toestel in te stellen voor het wi-fi netwerk van de HAN. Met behulp van de gratis app ‘Advanced wi-fi Configuration Editor’  (te vinden in de Android Market op je toestel) en het stappenplan dat een collega geschreven heeft kun je je Android nu wel gebruik laten maken van het HAN draadloze netwerk.

Update 7-12-2011: Door de komst van Eduroam is onderstaand stappenplan niet meer nodig om binnen de HAN draadloos te kunnen internetten met je Android device. Zie deze blogpost voor meer informatie.

Het stappenplan is hier te vinden. Let op: het voorbeeld gaat uit van een studentenaccount. Als je een medewerker van de HAN bent vul je bij stap 13 (‘Identity’) alleen je HANaccount code in, zonder ‘staff’ of ‘@han.nl’). Daarnaast viel het me op dat de instellingen niet meteen werden opgeslagen, zodat ik ze nog een keer moest invoeren. Ik moest tevens even de wi-fi uit en weer aan zetten om verbinding te maken met het netwerk.

Let wel, het valt me op dat m’n HTC Legend erg snel leeg is als de wi-fi functie continu aanstaat. Met m’n iPhone 4 heb ik hier minder last van. Het werkt in ieder geval wel goed, de verbinding stabiel en een stuk sneller dan de standaard 3G verbinding van de telefoon.

Werken bovenstaande stappen ook op jouw model Android smartphone? Geef dat dan even aan bij de reacties.

2. HAN agenda en e-mail (medewerkers)

Medewerkers willen wellicht hun HAN agenda en e-mail synchroniseren met hun Android toestel. De meeste Android toestellen ondersteunen dit wel, maar de manier waarop je dit instelt kan verschillen per fabrikant of model. Onderstaande methode werkt in ieder geval op de meeste HTC toestellen, zoals de Legend of de Desire.

  • Druk op de knop Menu –> ‘Instellingen’
  • Ga naar ‘Accounts en Synchronisatie’
  • Druk op ‘Account Toevoegen’
  • Druk op ‘Exchange ActiveSync’
  • Druk op de knop ‘Handmatig Instellen’
  • Vul bij ‘E-mailadres’ je HAN e-mailadres in
  • Vul bij ‘Serveradres’ in: weboffice.han.nl
  • Vul bij ‘Domein’ in: staff
  • Vul je gebruikersnaam (HANaccount) in (zonder ‘staff\’ ervoor) en het bijbehorende wachtwoord
  • Laat het vinkje staan bij ‘Voor deze server…vereist’
  • Druk op ‘Opslaan’
  • Je mail, contacten en agendagegevens worden gesynchroniseerd; het kan de eerste keer even duren voordat deze allemaal binnen zijn.

Let op: taken die je in Outlook hebt staan worden standaard niet gesynchroniseerd. Wil je meer typen gegevens kunnen synchroniseren, dan kun je eventueel apps als Roadsync of Touchdown proberen uit de Android Market.

Heb jij een Android toestel van Samsung, SonyEricsson of Motorola, en werken bovenstaande stappen anders? Geef dat dan aan bij de reacties, dan verwerk ik die in dit artikel.

3. HAN e-mail (studenten)

Studenten hebben een ander type mailvoorziening. Studenten die hun HAN studentenmail willen kunnen gebruiken op hun Android toestel kunnen onderstaande stappen volgen:

  • Open het standaard mail programma op je Android (niet de speciale Gmail app)
  • Druk op de Menutoets en vervolgens op ‘Meer’
  • Druk op ‘Nieuw Account’
  • Druk op ‘Handmatig instellen’
  • Selecteer bij ‘Protocol’ de optie ‘IMAP’
  • Vul bij ‘E-mailadres’ je HAN e-mailadres in
  • Vul bij ‘Gebruikersnaam’ je HANaccount in en bij ‘Wachtwoord’ het bijbehorende wachtwoord
  • Selecteer bij ‘Beveiligingstype’ de optie ‘SSL’
  • Klik op ‘Volgende’ om de wizard te voltooien.

4. HAN-Scholar en Android

Hier kan ik eigenlijk kort over zijn: de site van HAN-Scholar (de op SharePoint gebaseerde digitale leer / werkomgeving van de HAN) is op geen enkele manier te benaderen op mijn HTC Legend. Pogingen met zowel de standaardbrowser als de Dolphin HD webbrowser resulteren in een 401- foutmelding (‘Authorization failed’). Ook andere Androidtoestellen gaven dit resultaat dus  het lijkt er op dat HAN-Scholar op Android nu een no-go is. Het is natuurlijk mogelijk dat de tabletversie van Android (3.0) dit probleem niet heeft. Gezien het belang van HAN-Scholar voor de HAN lijkt dit een van de eerste zaken die uitgeprobeerd moeten worden wanneer de eerste Android- tablets uitgeprobeerd gaan worden op de hogeschool. We hebben het ook nog geprobeerd met een speciale SharePoint- app (Quick Browser for SharePoint), maar hiermee lukte het ook niet.

5. Overige nuttige apps voor Android

  • Evernote (ook op iPhone / iPad). Hiermee verander je je Android toestel in een digitaal en multimediaal notitieblok. Je kunt korte aantekeningen typen, deze eventueel voorzien van foto’s en video’s en vervolgens synchroniseren met je online Evernote- account. Zou handig kunnen zijn voor studenten om snel notities en foto’s te maken van bijvoorbeeld een praktijksituatie, om deze vervolgens later op een PC uit te werken in een verslag voor het digitaal portfolio.
  • Dropbox (ook op iPhone / iPad). Met de Dropbox app heb je toegang tot 1 GB gratis persoonlijke opslagruimte. Een voordeel  van de Androidversie van Dropbox is dat je foto’s en andere bestanden snel en gemakkelijk kunt uploaden naar je Dropbox- account.
  • Tweetdeck (ook op iPhone / iPad). Daar waar de huidige  iPhone / iPad versie van Tweetdeck wat onstabiel en ‘onaf’ is, werkt de Androidversie perfect. Snel toegang tot je Twitter / Facebook / LinkedIn accounts in een enkele app, erg gemakkelijk.
  • Yammer (voor HAN medewerkers). Yammer updates van je netwerk bekijken op je Android. De eerste versies van de app waren niet best, maar hij wordt steeds beter.

Update 26-8-2011: collega Hugo Arends van de opleiding Embedded Systems Engineering wijst me er op dat het stappenplan om verbinding te maken met het HAN netwerk is geschreven door Renze Hoevers , een student van deze opleiding. Dank Renze, Hugo en studenten ESE voor het uitzoekwerk en het delen!  Hugo wijst me er tevens op dat er inmiddels ook een alternatieve app beschikbaar is om verbinding te maken binnen de HAN: Eduroam Fixer. Als deze app beter voor je werkt, wees dan even vriendelijk en laat dit weten in een comment🙂. Thanks!

27 gedachtes over “Apps in het Onderwijs – Android binnen de HAN

  1. Goed dat is onderzocht. Ik ga het stappenplan voor WiFi meteen uitproberen op mijn Desire. WiFi staat toch de hele dag aan en het werkt toch net wat fijner dan 3G of HDSPA.

    Dat scholar niet werkt had ik persoonlijk wel verwacht. Die werkt pas sinds de 2010 versie met Sharepoint fatsoenlijk op non IE browsers. Tis wachten op de volgende versie van Office denk ik voordat het ook op mobiele smartphones fatsoenlijk gaat draaien.

  2. Leuk leuk!
    Ik was op zoek naar de app., maar de naam komt niet exact overeen met die in de pdf…!

    Verder leuk! Jammer dat ik (hopelijk) na vandaag niet meer terug hoef te komen!

  3. Dank Frank, werkt goed! er was een probleem met de advanced wi-fi config. Hij kon het HAN-netwerk niet direct vinden. Heb de SSID van een ander netwerk (her) gebruikt (die van een of ander vliegveld😉 en daarna werkte het probleemloos

  4. Ik heb nog maar een wens. Mijn rooster automatisch in outlook. Dan komt het vanzelf helemaal goed met mijn HTC Legend. Zijn er ontwikkelingen in die richting?

  5. Hallo Frank,
    Ik heb een HTC Desire Z. Bij de HTC market heb ik geen ‘wifi advanced …editor’. Kan ik dit op een andere manier oplossen dat jij weet?
    Groet, Lies Delen

    • Hoi Lies,

      Vervelend. Als je een app niet ziet in de Market betekent dit meestal dat de app niet compatible is met jouw model Android telefoon. Wat je zou kunnen proberen is de app buiten de market om te downloaden en te installeren (bijv. Op je toestel via http://bit.ly/gHIBOz), maar het zou dus kunnen dat de app niet werkt op je toestel.

      • Het is gelukt met onderstaande tip van Emiliano!
        Bedankt!

        Groet,
        Lies Delen

    • De app heet volgens mij niet exact zo, Zoek op de android market naar org.marcus905.wifi.ace

  6. Hoi Frank,

    Goede uitleg voor de installatie. Werkt gewoon goed op mijn Desire HD.. Bedankt!

  7. Volgens helpdesk is een internetverbinding met Android 2.2 niet mogelijk. Nu lukt het toch! Thx.! 🙂

  8. Beste Frank,

    Ten eerste bedankt voor je tijd en moeite. Helaas krijg ik het niet voor elkaar. Mijn vraag is: welke gebruikersnaam en ww moet je gebruiken? Je studenten e-mail of je verkorte gebruikersnaam die je ook voor online.han.nl gebruikt? Ik heb ook mijn oorspronkelijke wachtwoord gewijzigd in iets dat ik vaker gebruik, zou dit nu het wachtwoord zijn om mee in te loggen of moet ik alsnog de oorspronkelijke gebruiken? Het oorspronkelijke wachtwoord heb ik niet zo bij de hand maar met het gewijzigde wachtwoord heb ik alle mogelijke combinaties al geprobeerd, zonder resultaat… Ik hoop dat je me kan helpen!

    Groet,

    Fred

  9. Super bedankt voor dit!

  10. Beste Frank,

    De handleiding voor het verbinden van een Android toestel verliep prima op mijn LG Optimus me.
    Ik moest echter wel WiFi een keer uit en aan zetten om de settings te laten werken.
    Misschien is dat iets om even toe te voegen aan de handleiding.

    Bedankt voor het uitzoek werk.

  11. Beste mensen,

    Sinds kort ben ik in het bezit van een Samsung Galaxy Apollo. Helaas lukt het me niet om contact te maken met WiFi binnen de HAN.
    Als ik het goed heb gezien, gaat er iets mis met de instelling “PAP”.
    Is er iemand die me kan helpen?

    Groeten, Frank.

    • Na een update van een aantal programma’s, is het gelukt. Ik heb nu toegang tot het netwerk van de HAN.

      • Kun je me vertellen Hoe?
        Ik heb alles doorlopen, hij kent ook de han als wifi punt, maar of ik heb geen bereik, of er gaat iets anders mis.
        Ps gaat jou batterij ook zo snel leeg?

  12. Hallo,

    Ik heb vandaag met mijn galaxy tab android 2.2 geprobeerd om in te loggen op het netwerk, maar met het gebruik van dit programma loopt mijn tab finaal vast. ik kan met moeite tot aan het invullen van mijn gebruikersnaam komen, maar als ik dan op wachtwoord klik loopt hij helemaal vast en moet ik hem resetten tot de standaard fabrieksinstellingen..

    Weet iemand hoe dit kan en waar het aan ligt?

  13. Optimaal! Dank.
    groeten Nieske

  14. Rick van Haaren :
    Hallo,
    Ik heb vandaag met mijn galaxy tab android 2.2 geprobeerd om in te loggen op het netwerk, maar met het gebruik van dit programma loopt mijn tab finaal vast. ik kan met moeite tot aan het invullen van mijn gebruikersnaam komen, maar als ik dan op wachtwoord klik loopt hij helemaal vast en moet ik hem resetten tot de standaard fabrieksinstellingen..
    Weet iemand hoe dit kan en waar het aan ligt?

    Heb exact hetzelfde totaal vastlopen en een totale reset is nodig draait op 2.3.3 Misschien dat daar het probleem zit ?

  15. Rick van Haaren :
    Hallo,
    Ik heb vandaag met mijn galaxy tab android 2.2 geprobeerd om in te loggen op het netwerk, maar met het gebruik van dit programma loopt mijn tab finaal vast. ik kan met moeite tot aan het invullen van mijn gebruikersnaam komen, maar als ik dan op wachtwoord klik loopt hij helemaal vast en moet ik hem resetten tot de standaard fabrieksinstellingen..
    Weet iemand hoe dit kan en waar het aan ligt?

    DE OPLOSSING :app Eduroam werkt op de samsung;-)
    ssid : han
    identity hanaccaunt@staff.han.nl en voor student : hanaccount@stud.han.nl
    pass. gewoon je paswoord

    groetjes Rob

    • als ik dit invul loopt hij niet vast, maar hij wil nmiet verbinden met wifi. in mijn browser kan ik er niets mee.

  16. Bij een aantal smartphones loopt dit vast, vooral Samsung: deze studenten hebben de Eduroam Fixer gedownload. De stapen zijn dan:
    Add netwerk
    5 letters van HAN account invoeren
    Invoeren: @stud.han.nl
    HAN wachtwoord

    “En dan doet ie het”

  17. Pingback: De Samsung Galaxy Tab 10.1 – wat kunnen we er mee op de HAN? (#yam #hanicto) « Apps in het Onderwijs

  18. Dus met de eduroam fixer werkt het in principe zo:

    abcde@stud.han.nl waarbij de abcde voor je 5 letterige code staat
    han wachtwoord is hetzelfde wachtwoord als waarmee je bij scholar etc inlogd

    dit klopt toch of niet?

  19. Met Xperia X10 mini (Android 2.2) kan ik gewoon alle stappen probleemloos uitvoeren, maar ik kan alsnog niet met het netwerk verbinden.

Reacties zijn gesloten.