Apps in het onderwijs deel 1 – eClicker voor iPad / iPhone

Veel ICT en Onderwijs (ICTO) software richt zich op het virtueel ondersteunen van afstandsonderwijs. In deze review kijk ik naar een ICTO-app die juist met name geschikt is om in colleges en bijeenkomsten te gebruiken: de iPad en iPhone app eClicker.

eClicker is eigenlijk de app- variant van een electronisch stemkastje. Met deze app kunnen docenten stellingen en quizvragen presenteren in de les via hun eigen iPad of iPhone , waarop de studenten kunnen antwoorden via hun laptop of smartphone. eClicker maakt gebruik van het draadloze (wifi) netwerk dat al aanwezig is. Het enige dat nodig is om met eClicker in de les aan de slag te gaan, is dat de docent een iPad of iPhone heeft met de eClicker host app (€7,99 in de appstore) daarop geinstalleerd, en dat de studenten hun laptop of smartphone met wifi meenemen naar de les.

Hoe werkt het?

    • Voorafgaand aan de bijeenkomst bereidt de docent een aantal vragen of stellingen voor in de eClicker app;
    • De studenten brengen hun smartphone of laptop mee naar de les en zorgen dat zij tijdens de les verbonden zijn met het aanwezige draadloze netwerk;
    • In de les start de docent eClicker op op zijn iPad of iPhone;
    • De studenten maken via de webbrowser van hun laptop / smartphone verbinding met de iPad / iPhone van de docent;
    • De docent start de stelling(en) in eClicker; de studenten krijgen deze automatisch op hun scherm gepresenteerd en beantwoorden vervolgens de stellingen;
    • Na de stelling krijgen zowel docent als student automatisch een grafiek van alle gezamenlijk gegeven antwoorden op hun scherm gepresenteerd. De resultaten van de stelling worden opgeslagen op de iPad van de docent.

De app lijkt met name geschikt wanneer een docent stellingen in de les wil gebruiken, of de groep wil ‘overhoren’ op een bepaald kennisgebied. Doordat het programma automatisch grafieken van de gezamenlijk gegeven antwoorden laat zien aan de studenten, geeft het inzicht in hoe de groep als geheel staat ten opzichte van een bepaalde vraag of stelling. Dit kan weer de insteek zijn voor een debat of discussie.

    Let op, eClicker is wat mij betreft geen vervanging voor echte toetssoftware, zoals Questionmark of WinToets. Naast dat het aantal vraagtypes in eClicker beperkt is, biedt eClicker ook nagenoeg geen beveiligingsmogelijkheden. Vooral formatief gebruiken dus.
    de eClicker host app

Zoals gezegd dient de docent de eClicker host- app aan te schaffen en te installeren via de appstore. De app is nodig om vragen en stellingen te ontwerpen, maar ook om in de les de stellingen te ‘hosten’ zodat de studenten deze kunnen beantwoorden.

Een vraag toevoegen in de eClicker app Studenten die verbonden zijn met de Eclicker app.

De vraagtypes richten zich vooral op het maken van stellingen, zoals eens/ oneens vragen of meerkeuzevragen. Aan vragen kunnen afbeeldingen worden gehangen, en de antwoorden kunnen worden voorzien van feedback. eClicker werkt redelijk intuitief, al hadden we wel een korte aanlooptijd nodig om de verschillende mogelijkheden te leren kennen en een stelling op te starten. Voor docenten die veel vragen willen invoeren in eClicker, is de iPad en zeker de iPhone misschien niet het meest geschikte apparaat om dit te doen. Dat heeft Big Nerd Ranch, het bedrijf achter eClicker, zich ook gerealiseerd en stelt daarom gratis een eClicker webaccount ter beschikking. Met dit account kun je vragen op een PC invoeren en deze draadloos synchroniseren naar de eClicker app.

Reageren op stellingen in de les

Als de docent eClicker heeft opgestart kunnen studenten hierop inloggen via hun laptop of smartphone, vooropgesteld dat zij op het zelfde draadloze netwerk zitten als de iPad / iPhone van de docent. Studenten kunnen inloggen op eClicker door naar het IP-adres te surfen van de iPad of iPhone van de docent; eClicker geeft aan wat het IP-adres is dat de studenten moeten gebruiken. Bij het inloggen kunnen meerdere namen worden ingevoerd; dit is handig wanneer er in groepjes wordt gewerkt, of wanneer niet iedereen een laptop of smartphone bij zich heeft.

webinterface_inlogstudenten

De vragen of stellingen verschijnen automatisch in beeld, en na elke vraag of stelling wordt automatisch een grafiek getoond van alle gezamenlijk gegeven antwoorden.

webinterface_vraagbeantwoorden webinterface_resultaten

Studenten die zelf een iPhone of iPad hebben kunnen overigens ook gratis de eClicker client app downloaden uit de appstore om te kunnen reageren op de stellingen. Een groot voordeel van de eClicker client app is dat het inloggen op de stellingen een stuk sneller en gemakkelijker gaat dan wanneer je een laptop gebruikt.

Conclusie

eClicker is wat mij betreft een mooi voorbeeld van hoe je mobile devices op in zinvolle manier kunt inzetten in onderwijssituaties, zonder dat er meteen sprake is van afstandsonderwijs. eClicker is ook redelijk laagdrempelig: je hebt geen ingewikkelde servers, gebruikersaccounts of decentrale beheersorganisatie nodig om eClicker te kunnen gebruiken in de les. eClicker is vooral interessant om te gebruiken bij groepen studenten die meestal al een laptop, netbook of iPad bij zich hebben in de les. De interface om vragen te ontwerpen werkt op zich prima maar kan nog intuitiever wat mij betreft.

Een gedachte over “Apps in het onderwijs deel 1 – eClicker voor iPad / iPhone

  1. Pingback: Apps in het Onderwijs – Socrative Teacher for Android « Frank Thuss blogt

Reacties zijn gesloten.