Verslag AAEEBL Conferentie Boston 2010

Ik heb in juli 2010 de AAEEBL conferentie in Boston bezocht, en daar een presentatie gegeven over hoe de HAN het digitaal portfolio heeft geimplementeerd. Tijdens de conferentie heb ik op de interne HAN ICTO blog enkele korte verslagen van de verschillende sessies gepost; hier plaats ik daar nu een compilatie van.

Dag 1

De eerste dag van de AAEEBL (spreek uit: ‘able’) Conferentie zit er op. Het is tot nu toe een goedgeorganiseerde conferentie met een redelijk breed georienteerd programma zodat er altijd wel iets bijzit wat interessant is. Hieronder wat algemene observaties:

  • kennelijk is het hier niet onbeleefd om gewoon weg te lopen bij een presentatie als je het niets vindt;
  • Het lijkt er op alsof we de enige Europese delegatie zijn. De sprekers en bezoekers zijn vooral Amerikanen, met hier en daar een verdwaalde Brit of Australier.
  • De sprekers lopen bij dpf implementaties vaak tegen dezelfde dingen aan als wij: hoe krijg je docenten en studenten mee, hoe ontwerp je je onderwijs zodat het gebruik van een dpf zinvol is, etc.
  • Er zijn ongeveer 360 bezoekers, wat met een behoorlijk vol conferentieprogramma betekent dat sommige presentaties maar een paar bezoekers hebben.
  • Marcel en ik posten regelmatig updates via Twitter tijdens de sessies. Voor een ‘live’ verslag, volg @frankthuss en @mpenners of zoek op hashtag #aaeebl.

Hier een kort verslag van de presentaties die ik heb bijgewoond op de eerste dag van de AAEEBL conferentie.

  • Presentatie 1 – Enhancing Student Engagement: Integrating ePortfolio in a Nursing Capstone Course (G. Colalillo, CUNY)
    Goede presentatie over de implementatie van ePortfolio op een Verpleegkunde- opleiding in New York; helaas voor de spreker met maar twee (!) bezoekers (inclusief mijzelf). In deze presentatie werd duidelijk dat men in New York ook tegen dezelfde problematiek aanloopt: hoe krijg je studenten en docenten gemotiveerd? Wat te doen met studieloopbaanbegeleiding in het dpf? Belangrijkste punten die ik uit het verhaal heb gehaald:
    – Betrek studenten bij de implementatie van ePortfolio. Wat zijn hun verwachtingen?
    – Denk goed na over het veranderkundige aspect
    – In dit voorbeeld is het dpf ook vooral een showcase- portfolio; in een minder gunstig economisch klimaat gebruiken studenten het dpf vooral om zich te onderscheiden bij toekomstige werkgevers. Interessante invalshoek die in ons dpf nog onderbelicht is.
    – Reflecteren is een belangrijk onderdeel van het dpf, maar hoe doe je dat? In het geval van CUNY werd een ‘journalling’ achtig sjabloon gebruikt om studenten ervaringen te laten vastleggen.
  • Presentatie 2: Your Digital Self: Web 2.0 as Personal Learning Environment and ePortfolio (Barrett, electronicportfolios.org)
    Barrett profileert zich als ‘The Grandmother of ePortfolio’ dus daar moest ik natuurlijk even bij zijn.De presentatie ging over hoe je verschillende web 2.0 tools kunt inzetten om de verschillende functies van een eportfolio te ondersteunen. Zo kun je studenten feedback laten geven in Google Docs en kun je studenten laten reflecteren met behulp van Twitter. Wel inspirerend maar weinig over hoe je zoiets implementeert en hoe je docenten laat werken al deze verschillende omgevingen. Dingen om over na te denken:
    – Barrett ziet Twitter als de ultieme leeromgeving, omdat je je gedachten kunt delen en kunt doorklikken naar verschillende gedeelde bronnen.
    – Volgens Barrett zijn de huidige ePortfoliosystemen nog heel erg ‘web 1.0′, omdat een duidelijke ‘pedagogy of interaction’ ontbreekt. Web 2.0 tools voegen deze interactie wel toe.
    – Een ander mooi citaat van Barrett: ‘We need less telling and more talking in our ePortfolios’.
  • Opening Session en Keynote
    Inhoudelijk weinig nieuws in deze twee sessies. Het enige dat interessant is om te delen is een citaat van Randy Bass: “students have to slow down to think – eportfolios can help make that happen”.
  • Presentatie 3: ePortfolio Practice in Higher Education – the UK Experience(Ward, UK)
    In the UK zijn ze al een tijdje bezig met het implementeren van een levenslang portfolio voor Personal Development Planning, die ook niet specifiek aan een hogeschool of universiteit is gekoppeld. Op zich een interessant verhaal, ware het niet dat Rob Ward de beroepstaak ‘Presenteren’ duidelijk nog niet heeft behaald. Ben hier snel afgehaakt (en met mij vele anderen vrees ik).
  • Presentatie 4: eFolio Thinking: Engaging Students in Learning and Assessment (Zaldivar, Virginia Tech)
    Uitstekende presentatie van Virginia Tech, die liet zien dat de implementatie van ePortfolio vooral dient te beginnen met een goede onderwijskundige visie. Hun ePortfolio zit vol met tools die studenten kunnen gebruiken in hun persoonlijke ontwikkeling. Zij zetten vooral ’student leadership’ in om studenten mooie portfolio’s te laten maken. Grappig detail: de ELO die Virginia Tech gebruikt heet Scholar, en ook daar is het dpf onlangs een geintegreerd onderdeel van geworden.

Zie mijn Twitter feed (twitter.com/frankthuss) voor links naar presentaties en voorbeelden

Dag 2 en 3

In algemene zin valt het op dat de verzadiging licht toe sloeg na de eerste dag; in een aantal presentaties kwamen vergelijkbare topics naar boven. Bovendien begin ik me steeds meer af te vragen waarom presentaties over E-Learning gerelateerde onderwerpen zelf vaak zo klassiek opgezet zijn: veel informatie en slides, college-achtig met weinig interactie. Op de derde dag was ik bij een presentatie waarbij de spreker niet kwam opdagen en prompt werd dit qua interactie de leukste bijeenkomst.

We hebben daarnaast een rondje gemaakt over de Campus Technology Beurs rondgelopen, dat in hetzelfde gebouw plaatsvond. We hebben daar wel een paar leuke onderwijskundige gadgets gezien:

  • EClicker, een iPhone app waarmee een docent snel een vraag-antwoord omgeving kan opzetten binnen zijn klasomgeving. Studenten moeten daarvoor wel een wifi- geschikte smartphone hebben. Leuk, met name omdat het erg laagdrempelig werkt in mijn optiek. Zie http://www.bignerdranch.com/software/mobile/eclicker.
  • De DualBook, een combinatie van een eReader en een Tablet PC. Linkerscherm is eReader, rechterscherm is tablet. Het idee is dat je bijvoorbeeld tekst dualbook_aaeeblselecteert in een eBook in het linkerscherm, en dat het rechterscherm dan op internet zoekt naar relevante info over de geselecteerde tekst. Geen idee wat het apparaat kost, maar met speciaal ontwikkelde content biedt dit apparaat m.i. goede mogelijkheden binnen het onderwijs.

Enkele van de bijgegewoonde presentaties:

  • Steering the Roadmap to to Life Long Learner Learning and Lifelong Learner Records. (Miller, Australian Flexible Learning Network)
  • iPortfolio, iTunes U, iPhone app: Capturing, Tagging and Sharing Evidence of Learning (B. Oliver, Perth, Australie)
    Leuke presentatie van Beverley Oliver van Curtin University, die, ondanks de titel van de presentatie, zich vooral richtte op het onderwijskundige framework van Curtin’s eigen ePortfoliosysteem (Curtin iPortfolio). Centraal stond daarbij het onderwijskundige framework, wat uitgaat van een aantal generieke competenties die elke student moet beheersen (vergelijkbaar met de professionele standard binnen de HAN). Daarnaast liet Oliver zien hoe studenten hun portfolio konden bijwerken met een speciale iPhone app, en hoe zij hun showcase- portfolio konden exporteren naar iTunes-U.
  • Succesful Implementation! The Road to a New ePortfolio System with 25,000 Active Users (Thuss et al, Nijmegen)
  • Show me The Learning (Rhodes, AAC&U)
  • Mahara Interactive Session
    Bij deze presentatie over het open-source portfoliosysteem Mahara kwam de spreker helaas niet opdagen. Ik had dit systeem nog niet gezien, dus ik was redelijk benieuwd naar de verschillen en overeenkomsten met ons eigen SharePoint- portfolio. Ondanks (of dankzij) de afwezigheid van een spreker was het in van de leukere sessies; een aantal deelnemers had al wel wat ervaring met dit platform en in een soort interactieve sessie hebben we de mogelijkheden van Mahara zo’n beetje verkend.

Al met al een boeiende conferentie. De focus op een specifiek onderwerp (ePortfolio) in plaats van een breed palet van onderwerpen (zoals bij de Online Educa in Berlijn) heeft als voordeel dat je echt de diepte in kunt gaan. Nadeel is wel dat je sneller verzadigd bent met betrekking tot het onderwerp. Enkele aandachtspunten voor AAEEBL:

  • De conferentie kent behoorlijk wat presentaties per ronde; gezien de hoeveelheid deelnemers betekent dat dat sommige presentaties het met weinig deelnemers moeten doen, en dat is jammer.
  • Verreweg de meeste deelnemers komen uit de VS, en dat is voor het netwerken soms wat jammer.

Een gedachte over “Verslag AAEEBL Conferentie Boston 2010

  1. Leuke site!. Er zijn nog weinig goede sites over dit onderwerp te vinden.
    Ben blij met jullie post!
    Ik kan helaas geen bookmark aanmaken naar frankthuss.wordpress.com in Firefox.😦 Weten jullie hoe dit komt?

    Groetjes Barbara

Reacties zijn gesloten.