De Apple iPad – wat kunnen we er mee op de HAN?

Ik heb onlangs tijdens een werkbezoek in de VS een Apple iPad aangeschaft. Enerzijds omdat ik een gadgetliefhebber ben, maar anderzijds ook omdat ik nieuwsgierig ben naar de (onderwijskundige) mogelijkheden het apparaat. In deze review beschrijf ik wat de mogelijkheden zijn van de iPad binnen de HAN.

Over de iPad is natuurlijk al behoorlijk wat geschreven, ook als het gaat om de onderwijskundige mogelijkheden. Dat ga ik dus hier niet over doen. Kijk voor andere recencies bijvoorbeeld eens op het weblog van Wilfred Rubens, of op de technologieblog Engadget (een van mijn favoriete blogs). In plaats daarvan ga ik beschrijven hoe de iPad past in de ICT & Onderwijsomgeving van de HAN, en hoe studenten en docenten de iPad zouden kunnen gebruiken binnen onze hogeschool.

Het HAN netwerk en de iPad

Ik heb zelf de basisversie van de iPad, en dat betekent dat als ik wil internetten op de iPad, dat alleen via een wi-fi verbinding kan doen. De HAN heeft gelukkig een prima wi-fi netwerk, waar je echter alleen op komt als je een HANaccount hebt en je je apparaat goed hebt ingesteld. Op HAN Insite staan wel korte instructies over hoe je je notebook of Mac kunt instellen voor het HAN draadloze netwerk, maar de iPad staat daar momenteel nog niet bij. Na wat zoeken op internet blijkt dat je daarvoor een configuratiebestandje moet installeren op de iPad, die door een handige student zelf is gemaakt. Zo stel je de iPad in voor het wi-fi netwerk van de HAN:

Update 7-12-2011: Door de komst van Eduroam zijn onderstaande stappen niet meer nodig om binnen de HAN draadloos te kunnen internetten met de iPad. Zie deze blogpost voor meer informatie.

  • Zorg dat je iPad is verbonden met het internet (bijvoorbeeld via je eigen wi-fi netwerk thuis)
  • Start Safari op de iPad en open het bestand op http:// .
  • Klik op de knop ‘Installeer’ en vul vervolgens je HANaccountgegevens in.
  • Klaar. Als je nu op de HAN komt maakt je iPad automatisch verbinding met het draadloze netwerk van de HAN.

Surfen op het web gaat overigens prima op de iPad. Safari, de standaard browser op de iPad laadt webpagina’s over het algemeen snel en door een ‘knijpbeweging’ te maken met je vingers op het scherm kun je gemakkelijk inzoomen op grote webpagina’s. Dat Safari de standaardbrowser is op de iPad, betekent overigens wel dat niet alle HAN websites en applicaties even goed werken. Zo wordt bijvoorbeeld HAN Insite prima weergegeven, maar zijn er met betrekking tot HAN-Scholar wel enkele beperkingen (zie daarvoor verder in dit artikel).

HAN-Scholar en de iPad

HAN-Scholar, de digitale leer- en werkomgeving van de HAN is gebaseerd op Microsoft SharePoint en dat betekent dat HAN-Scholar eigenlijk alleen echt goed werkt als Internet Explorer, Microsofts eigen browser gebruikt wordt. Op de iPad kunnen we http://online.han.nl in ieder geval probleemloos openen, en het lukt ook prima om onze OWE’s en werkruimten in HAN-Scholar te bekijken. Het openen en lezen van Word, Excel, PDF en PowerPointbestanden gaat in de meeste gevallen goed, al kunnen we deze niet bewerken op de iPad. Documenten openen op de iPad overigens een stuk sneller dan op een Windows PC; deze zijn door het heldere scherm en de aangepaste weergave veel makkelijker leesbaar dan op een computermonitor. De iPad lijkt dus een ideaal apparaat om snel documenten te lezen vanaf HAN-Scholar. Bestanden opslaan van HAN-Scholar naar de iPad (om ze bijvoorbeeld later in de trein te kunnen lezen) is standaard niet mogelijk; je moet dus verbonden zijn met het internet. Pas als je het iWorks for iPad- pakket installeert (€27 voor het hele pakket) kun je Office- documenten ook offline bekijken en bewerken.
Het zal je niet verbazen de iPad niet overweg kan met bestandstypen die minder vaak voorkomen, zoals SPSS- bestanden of CAD- tekeningen. Vervelender misschien is dat de iPad het Adobe Flash formaat niet ondersteunt, waardoor zaken als SurfMedia- filmpjes, of lesmateriaal gemaakt in Adobe Captivate niet werken.

Wat helaas ook minder goed werkt is het plaatsen van informatie op HAN-Scholar. Een eenvoudige aankondiging plaatsen of reageren in een discussiebord gaat nog wel; typen met het virtuele toetsenbord van de iPad gaat redelijk vlot, maar een echt toetsenbord blijft natuurlijk fijner. Een document uploaden naar HAN-Scholar is echter niet mogelijk; de knop om naar bestanden te bladeren doet het gewoonweg niet.

Werken met HAN-Scholar op de iPad
+ Snel documenten openen vanaf HAN-Scholar – Bestanden uploaden naar HAN-Scholar niet mogelijk
+ Documenten makkelijker te lezen dan op een computerscherm – Documenten opslaan op iPad alleen mogelijk na aanschaf extra software
– iPad ondersteunt maar een beperkt aantal bestandsformaten

Het nieuwe digitaal portfolio (DPF 2.0) en de iPad

Het digitaal portfolio (DPF) is tegenwoordig een onderdeel is van HAN-Scholar, dus veel van wat ik over HAN-Scholar en de iPad heb geschreven, geldt ook voor het DPF. Studenten die hun DPF aan het vullen zijn zullen niet veel hebben aan een iPad. Naast het niet kunnen plaatsen van documenten kun je op de iPad ook het verbindend verhaal of leeswijzer niet bewerken; een DPF is op de iPad dus praktisch gezien altijd ‘Alleen-lezen’. Ik denk dat assessoren en docenten meer hebben aan een iPad. Zo gaat het openen van documenten in het dpf van een student lekker vlot (mits het dus Office- of PDF bestanden zijn), en zijn documenten veel makkelijker leesbaar op een iPad dan op een computerbeeldscherm.

Door het formaat lijkt de iPad me ook uitstekend bruikbaar tijdens assessmentgesprekken.  Als je normaal gesproken tijdens het assessmentgesprek even gezamenlijk naar het dpf van een student wil kijken, moet je achter een PC kruipen, wat de dynamiek van het gesprek niet echt ten goede komt. Als je de PC toevallig dan nog moet opstarten ben je ook zo weer een hoop tijd kwijt. Als je een iPad hebt pak je tijdens het gesprek gemakkelijk even snel het portfolio van een student er bij, zonder dat het gesprek even stil hoeft te komen liggen. Let er wel op dat de iPad alleen de gangbare bestandsformaten opent; een CAD tekening of MS Projectbestand bekijken is er niet bij. Een video bekijken in het DPF werkt wel als de video op YouTube staat, maar niet als SurfMedia gebruikt wordt.

Werken met DPF 2.0 op de iPad
+ Snel documenten openen vanaf het DPF – DPF bewerken op iPad niet mogelijk
+ Documenten makkelijker te lezen dan op een computerscherm – iPad ondersteunt maar een beperkt aantal bestandsformaten
+ Makkelijk het DPF bekijken tijdens assessmentgesprek

Digitale toetsing en de iPad

Het openen en maken van QMPtoetsen lijkt goed te gaan, in ieder geval bij de voorbeeldtoetsen die we hebben bekeken. Het maken van toetsen op de iPad lijkt voordelen te kunnen bieden t.o.v. het maken van toetsen op een PC. Zo kun je de iPad gebruiken in elke ruimte zo lang er maar wifi is; waardoor je niet meer per se een PC ruimte hoeft te reserveren. Door de lange accuduur van de iPad hoeven er niet eens stopcontacten in de ruimte te zijn. Toetsen maken kan met de iPad ook een wat minder statische activiteit worden voor studenten. Denk hierbij aan situaties waarbij er in één of meerdere ruimtes simulaties worden  gehouden, waar de studenten op hun iPad dan vragen over kunnen beantwoorden.

Overig

Voor docenten is de iPad goed bruikbaar in hun dagelijkse werzaamheden, maar zeker niet voor alles. Een korte opsomming voor wat wel werkt / niet werkt:

  • Agenda en E-Mail bijhouden
    HAN mederwerkers kunnen hun E-mail en agenda prima synchroniseren met de iPad (voeg een Microsoft Exchange account toe en gebruik als serveradres ‘weboffice.han.nl’); studenten kunnen hun studentenmail via POP3 binnenhalen. Bijlagen kunnen ook geopend worden, mits het maar gangbare bestandstypen zijn. De agendaweergave is prachtig en is vormgegeven als een papieren agenda.
  • Presentaties geven
    Presentaties geven met de iPad kan wel, maar is niet eenvoudig. Ten eerste zul je wat extra zaken moeten aanschaffen bij de iPad, zoals de app Keynote (ondersteunt het PowerPoint- formaat en kan een beamer aansturen)) en een VGA- connector (bij elkaar zo’n 38 euro) om de iPad op een beamer te kunnen aansluiten. De iPad heeft geen USB- poorten, dus als je een presentatie op een PC hebt voorbereid zul je die naar je iPad moeten emailen of via iTunes naar je iPad moeten zetten. Eeven snel een presentatie tijdens de les op de iPad zetten is er dus niet bij.
  • (Studie)boeken lezen
    Digitale boeken (e-books) lezen gaat prima op de iPad, mits je niet in direct zonlicht zit want dan spiegelt het scherm te veel. Boeken kopen die geschikt zijn voor de iPad is momenteel iets lastiger. Via de iBooks- app van Apple zelf heb je toegang tot een e-book store, maar die biedt in Nederland momenteel alleen nog maar gratis boeken aan. Dit is vooral oude, Engelstalige literatuur waarvan de rechten verlopen zijn. Wellicht interessant voor studenten Engels, maar de gemiddelde lezer zal er weinig mee kunnen. E-books aaanschaffen via Bol.com is momenteel mog geen optie aangezien deze e-books niet geschikt zijn voor de iPad. Een andere optie is nog de Amazon Kindle app te installeren; hiermee kun je bij Amazon.com boeken kopen en downloaden. Het aanbod e-books is niet groot is en vooral nog Engelstalig, maar de app werkt uitstekend.
  • Lesmateriaal van andere hogescholen en universiteiten bekijken
    De iPad komt standaard met iTunes-U, een iTunes versie waarmee je (meestal gratis) openbaar lesmateriaal en opgenomen colleges van andere hogescholen en universiteiten kunt bekijken. Het aanbod komt vooral nog uit de Angelsaksische wereld (ik vond wel materiaal van de TU Delft, OU Nederland en Schouten & Nelissen), maar het zal ongetwijfeld een kwestie van tijd zijn voordat dit aanbod verder uitbreidt.

37 gedachtes over “De Apple iPad – wat kunnen we er mee op de HAN?

  1. Ha Frank,
    Dank voor het delen van dit verhaal via Twitter. Heel informatief.
    Je kunt overigens wel word, ppt en xls documenten bewerken op de Ipad. Je hebt dan wel de apple applicaties Pages, Keynote en Numbers nodig. Via Itunes kun je die uploaden naar je Ipad.
    Je kunt presentaties die je op de Ipad hebt gemaakt ook heel goed laten zieb via een beamer. Je hebt dan wel een VGA convertor nodig.
    Ben benieuwd naar reacties van je colllega’s hoe zij onderwijskundige toepassingen met de Ipad gaan gebruiken.
    Succes ermee

    • Hoi Herman,

      dank voor de aanvullingen; volgens mij had ik iWorks al genoemd als mogelijkheid voor het bewerken van bestanden.
      Ben zelf ook benieuwd hoe en of de iPad een plek krijgt binnen het onderwijs.

  2. Hallo Frank,

    Ik heb een aanvulling op het digitaal lezen van (Studie)boeken.
    “Digitale boeken (e-books) lezen gaat prima op de iPad, mits je niet in direct zonlicht zit want dan spiegelt het scherm te veel.”

    Uitschakeling bij oververhitting
    -http://www.techzine.nl/nieuws/23535/ipad-is-niet-geschikt-als-e-reader.html
    -http://www.ad.nl/ad/nl/1005/Digitaal/article/detail/500657/2010/07/29/Apple-aangeklaagd-voor-oververhitting-iPad.dhtml

    Misschien muggenziften en een actie door de concurrenten geinitieerd, maar toch.

    Vriendelijke groet,

    Gjalt

    • Hoi Gjalt,

      dank voor je reactie! Ik heb zelf geen ervaring met oververhitting van de iPad, als de zon weer eens een keer gaat schijnen zal ik het eens uitproberen🙂. Boeken lezen gaat inderdaad alleen goed als je binnen zit; wil je ook in de zon e-boeken lezen dan zul je een apparaat met een E-Ink scherm moeten aanschaffen, zoals de B & N Nook of de Amazon Kindle.

  3. Beste Frank,

    Interessant artikel. Je schrijft ”als er maar WIFI aanwezig is”. De HAN werkt echter met SecureW2. Hierdoor zal je met de ipad nergens op de HAN verbinding kunnen maken. Niet echt handig dus, en vind dat wel een groot nadeel. OF heeft de HAN nu eindelijk wel een fatsoenlijke oplossing zodat Apple gebruikers WEL internet hebben op school? Het zou in elk geval het gebruik van de Ipad op de HAN flink stimuleren.

    mvg,

    Jeroen

  4. @ Jeroen,
    Wifi op de iPad binnen de HAN is wel mogelijk, zie daarvoor de instructies onder ‘Het HAN netwerk en de iPad’. Ik ben verder geen Mac OS X- gebruiker, maar ik begrijp dat je met een Mac notebook gewoon verbinding kunt maken met het HAN Wifi netwerk. Zie daarvoor de handleiding op HAN Insite: https://www1.han.nl/insite/ict/content/Draadloos_werken_in_Arnhem_en_Nijmegen.xml?lang=nld&menusub=Draadloos%20werken/printen%20in%20Arnhem%20en%20Nijmegen&inno_gen=gen_id_87&sitedir=/insite/ict (onderaan de pagina; inloggen met HANaccount)

    • Hoi Frank,

      Ik heb inderdaad te overhaast over de eerste alinea gelezen. Maar nu ik zeker weet dat de Ipad op het HAN-netwerk werkt, ga ik er morgen meteen 1 bestellen. En wanneer volgende week weer de college’s beginnen zal ik ook de iphone op het WIFI instellen:)

      Erg bedankt voor de info!

      mvg,

      Jeroen

  5. Donder op met dat onzin apparaat. Het kan minder dan een laptop en minder dan een telefoon. Je kan er niet eens mee developen dus ik snap niet wat het thuis zo horen op school.

    • @ me Ik denk dat je als developer (of een opleiding op de HAN doet in die richting, zoals op de ICA) inderdaad niet veel hebt aan een iPad. Nu is het wel zo dat er op de HAN nog veel meer, ook niet-technisch georienteerde opleidingen zijn hoor😉 . Wellicht dat de iPad bij deze opleidingen nuttiger kan zijn.

  6. De Apple Ipad, wat kun je er vooral niet mee..

    de Ipad heeft potentie, maar er missen gewoon een aantal onmisbare zaken dat dit stukje techniek niets meer maakt dan een grote fotolijst.

    Stel je voor, je zit op de bank, een liedje zit vast in je hoofd, even dat nummer opzoeken op youtube en dan… oh nee, wacht geen flash support.

    Even gezellig een video chat met familie in het buitenland? Oh nee, geen camera’s.. Toch maar weer de laptop pakken.

    Leuk filmpje gedownload van iTunes naar je dure ipad, en dat de anderen laten zien op een groter scherm (je TV) alweer niet, geen HDMI uit..

    Even een USB apparaat aansluiten? Dat kan wel, mits je een adapter hebt, je hebt overal adapters voor nodig.

    Nee dank je! Ik koop voor hetzelfde geld een apparaat waar ik veel meer mee kan, zonder dat Mr. Jobs verteld wat ik wel en niet mag op mijn apparaat!

    Robin

    • @Robin Ik ben het voor een deel zeker met je eens: er ontbreken nu nog een aantal zaken op de iPad die het (binnen het hoger onderwijs) wat mij betreft nog niet de ideale laptop / PC vervanger maken. Het concept van de eenvoudig te bedienen internet tablet (even los of die nu van Apple of een andere fabrikant komt, vind ik niet zo interessant) wordt m.i. met de iPad wel bewezen. Voor een bredere implementatie binnen het onderwijs zijn de volgende volgende features wenselijk:

      – Makkelijk randapparatuur aansluiten zoals een USB-stick of beamer
      – Een camera of webcam voor begeleiding op afstand
      – integratie van uitgevers van digitaal lesmateriaal en e-books met de iPad.

      YouTube wordt overigens wel ondersteund op de iPad middels een aparte YouTube app. Ook werken de meeste embedded YouTube videos wel is mijn ervaring. Surfmedia video’s weken weer niet daarentegen en dat is voor het onderwijs dan weer lastig.

  7. We moeten eens ophouden met de iPad te zien als alternatief voor computers/ laptops maar als een medium op zich. Dus niet redeneren vanuit bestaande applicaties en toepassingen, maar denk outside the box…dan is er heel veel mogelijk, zeker wat betreft e- learning en verdere digitalisering binnen het onderwijs. Wij gaan aankomend jaar zeker wat interessante pilots draaien…en ja, verstuurd vanaf mijn iPad.

  8. @Rosette: Klinkt interessant, die pilots. Is dat op de HAN? Kunnen we ergens de resultaten van die pilots teruglezen?

  9. Ha Frank, zit nu dus met de iPad op mijn schoot. Werkt perfect!
    Ben benieuwd morgen als ik hem op de HAN ga gebruiken.

    Die pilots ben ik wel in geïnteresseerd, zou graag mijn studieboeken op de iPad zien. Scheelt weer gezeul en heb met dit alles bij elkaar! Aantekeningen makkelijk terug te vinden, vind het ideaal!

    Groet,

    Jeroen simons

  10. Hoi Frank,

    Volgende vraag heeft niet alleen met de iPad te maken maar ook met smartphones.
    Wanneer komt de mogelijkheid op de HAN om het rooster te importeren in een outlook of iPhone/iPad agenda? Hoor in de wandelgangen dat hier veel vraag naar is. Eigenlijk ook logisch, want veel mensen gebruiken hun telefoon steeds vaker als agenda. Ook zou de HAN meteen belangrijke items als inschrijfdatums voor tentamens kunnen implenteren. Dat zou helemaal mooi zijn!

    Ben benieuwd of de HAN al ooit gedacht heeft aan deze mogelijkheid…

    Groet,

    Jeroen Simons

  11. Interessante info Frank. Komt goed van pas bij het verzamelen van rationele argumenten om een iPad te kopen terwijl ik emotioneel de keuze allang gemaakt heb!😉

    En in reactie op Jeroen: Ik werk sinds kort als assessor en docent voor de HAN. Privé gebruik ik Mac en iPhone. Wat ik inderdaad nog mis is mijn rooster op de iPhone. Als ik even snel een tijd en lokaal wil opzoeken moet ik inloggen op de han site. Bekijken vanuit mijn agenda op de iPhone (of straks iPad) zou veel makkelijker zijn.

  12. Een oplossing voor het gebrek aan usb en overzetten van bestanden is http://www.dropbox.com. Die maakt een ‘Mijn Dropbox’ mapje onder je ‘mijn documenten’; alles wat je erin zet wordt automatisch online gesynchroniseerd en kun je via de Dropbox ipad app bekijken op je iPad. En dus ook openen met keynote / pages.

  13. Bedankt !
    Werkt ideaal, doet het ook op de iphone en ipod

    • waarom werkt het niet op mij iphone 4? ik kom er niet uit.
      kan iemand mij helpen?

      • Zou te maken kunnen hebben met een specifieke app die in de weg zit, heb ik op de ipad ook al eens gezien. Als je je iphone backupt en synct, vervolgens hard reset en dan pas de patch installeert zou het moeten werken. Daarna kun je via itunes de backup natuurlijk terugzetten.

  14. Beste Frank Thuss,

    Via Paul Jacobs heb ik dit document gekregen. Erg fijn dat u dit gemaakt heeft!!! Het is mij alleen nog niet gelukt om op de HAN gebruik te maken van het draadloze netwerk.
    Ik denk dat ik wat fout heb gedaan bij het instaleren van het programma. Is het de bedoeling dat je bij gebruikersnaam invult: 5 cijferige code of 5 cijferige code + student.han.nl of p.vddriessche@student.han.nl?
    Ik hoop dat u mij verder kunt helpen.

    Met vriendelijke groet,
    Pauline van den Driessche

    • Hoi Pauline,

      je moet volgens mij als student je logincode invullen zonder ‘@student.han.nl’ er achter. Mocht je dit bij het installeren van het wifibestand foutief hebben ingevuld, dan moet je het HAN- profiel even verwijderen en dan het wifibestand opnieuw downloaden. Het HAN- profiel verwijderen doe je via Instellingen –> Algemeen –> Profiel –> Verwijder

      • Dank voor de snelle reactie. Internet werkt inmiddels! Erg handig.
        Vriendelijke groet,
        Pauline van den Driesche

  15. Hallo Frank,

    Zojuist sprak ik een dolgelukkige Pauline. Haar iPad werkt dankzij jouw tip en uitleg nu prima op het HAN netwerk.

    Hartelijke groet,
    Paul

  16. Hoi Frank,
    er is nog een betere manier om toegang te krijgen tot het netwerk. als je het config-filetje per mail verstuurd en deze opent in je iPad. Door het openen van de attachment start de installatie procedure.

    gr
    Peter

  17. Beste Frank,

    Hoe zit dit met de iPhone? Ik ben de trotse bezitter van een iPhone 4 en heb het bestand voor de ipad (en iPhone 3g) geinstalleerd. Hij installeerd het profiel wel, en vraagt ook naar mijn inlog gegevens, maar ik kan er niet mee op internet.

    Komt HAN ooit met een config voor de iPhone 4? En waarom werkt deze niet op de iPhone 4, en wel op de nieuwe OS van Ipad en Iphone 3g?

    Bedankt.

    Groet,

    Rob.

    • Hoi Rob,

      Zo ver ik weet werkt het config- bestand op alle iPhones, dus daar kan het niet aan liggen. Wellicht kun je het profiel eens weggooien en opnieuw installeren? De HAN is momenteel aan het kijken hoe smartphones en tablets het beste ondersteund kunnen worden .

  18. Beste Frank,

    Ik heb al meerdere malen geprobeerd het bestandje te instaleren maar heb nog steeds geen internet op m’n iPad. Op mijn iPhone 4 werkt het wel! Ik heb geen idee wat ik fout doe. Ik download het bestand en vul mijn 5-letterige gebruikersnaam en wachtwoord in. Hij installeerd het wel maar maakt vervolgens geen verbinding met het netwerk van de HAN.

  19. Beste Frank,

    Net gestart met de opleiding opleidingskunde en wil mijn Ipad binnen de han gebruikten (op het netwerk) Ik heb net het bestand http://bit.ly/c1PHua via safari geopend en krijg de melding bij de fritzbox: internet access is blocked. Wat kan ik doen om dit op te lossen of wat doe ik verkeerd?

  20. Goed om te zien dat er ondertussen al veel mensen gebruik maken van m’n iOS wifi scriptie, had niet verwacht dat er zo’n animo voor zou zijn.🙂

  21. Beste Frank,

    In dit artikel staat dat studenten toegang hebben via POP3.
    Welke server en poort wordt gebruikt met POP3?
    Ik wil e-mail binnen laten komen op Gmail
    Ik heb de instellingen van IMAP wél gevonden, maar Gmail ondersteunt alleen POP3-servers om mail te importeren!

    Groet, Ricardo

    • Goede vraag. Ik denk dat mail niet via POP3 wordt aangeboden, aangezien POP3 toegang wordt geblokkeerd binnen de HAN.

  22. Pingback: Eduroam: nu met (bijna) elk device draadloos netwerken binnen de HAN! (#yam #hanicto) « Apps in het Onderwijs

  23. watis de precieze link? ik krijg hem niet geinstalleerd op mijn ipad

Reacties zijn gesloten.