Terugblik summerschool Mobiele Apps voor Onderwijs en Onderzoek (#yam #hanicto #sawebapps)

Hoe ontwerp en ontwikkel je een mobiele app die je kunt inzetten in het onderwijs of in onderzoek? Welke expertise heb je daarvoor nodig? Deze vragen stonden centraal tijdens de driedaagse summerschool ‘Mobiele Apps voor Onderwijs en Onderzoek’ (Twitter hashtag), die door SurfAcademy werd georganiseerd in Utrecht. Per hogeschool of universiteit mocht een team van medewerkers of studenten meedoen, en de bedoeling was dat aan het einde van de summerschool elk team een ontwerp of prototype van een app kon presenteren. De HAN was ook vertegenwoordigd met een team.

Team HAN – De Kafka Brigade

Het programma van de summerschool bestond uit een mix van presentaties, workshops en werksessies, begeleid door verschillende experts op het gebied van app ontwikkeling. Zo zorgde Remko van der Lugt voor een creatieve sfeer tijdens de eerste dag, en gaf Renske Jongbloed een inspirerende presentatie over usability. Ontwikkelaars als Herman van Dompseler en Stefaan Turnier zorgde voor een goede technische ondersteuning, en zelf heb ik een presentatie gegeven over didactische kenmerken van leren met apps. De deelnemers leerden alles over ontwerp- en ontwikkeltools als WireFrameSketcher Studio, Sensa Touch en AppCelerator, en over het verschillen tussen ‘webapps’ en ‘native apps’. Tussen de sessies door was er gelegenheid voor de teams om zelfstandig te werken aan hun didactische app.

Ondanks de hitte in het gebouw vond ik het meedoen met deze summerschool zeer de moeite waard. Met name het volgende is me specifiek bijgebleven:

  • Je werkt in teamverband aan een concreet  en bruikbaar product, waarbij je gebruik moet maken van elkaars expertise. Daarbij is het handig als je team ook daadwerkelijk uit verschillende expertises bestaat (wat in ons geval zo was). Daarnaast ben je ook echt drie dagen uit je normale werkcontext, waardoor je team ook echt kan focussen op de opdracht, zonder afgeleid te worden door werkgerelateerde zaken.
  • De opdracht om een app voor onderwijs of onderzoek te ontwikkelen, werd vaak breed geïnterpreteerd; ‘voor het onderwijs’ is niet noodzakelijk hetzelfde als ‘onderwijskundig’. Zo waren er app ideeën die het zoeken naar literatuur makkelijker maakten, of apps die de open dagen van de instelling ondersteunden. Wel verklaarbaar denk ik, aangezien het ontwerpen van een leerarrangement waarin een app een rol speelt al snel iets te abstract of te complex kan worden voor ontwikkeltraject van drie dagen.

Ontwerpen van de Kafka Brigade app in WireFrameSketcher op de Mac.

Zoals gezegd was de HAN ook aanwezig aanwezig met een team; dit team bestond naast mijzelf verder uit Niels Kregting (ontwikkelaar ICT), Joost Bakker (docent FEM) en Hilde de Groot (onderzoeker FEM). Onze doelstelling was om een app te ontwikkelen die managers en studenten kan ondersteunen in het leren van een door de Kafka Brigade ontwikkelde stappenplan om bureaucratie bij organisaties in kaart te brengen en aan te pakken. Het doel van de app is tweeledig: enerzijds het weergeven van de verschillende stappen (zodat lerenden deze in praktijksituaties altijd kunnen raadplegen), en anderzijds het vastleggen (bv. door foto’s of video’s) van praktijkvoorbeelden van bureaucratie. Uiteindelijk is het ons gelukt om een basaal prototype van een ‘web app’ te maken (link) waarin wel de verschillende stappen van de methode staan, maar nog niet de mogelijkheid inzit om gegevens vast te leggen. Om dit mogelijk te maken hebben we geleerd dat de webapp dan omgezet moet worden naar een ‘native app’. We streven er naar om ook na de summerschool door te gaan met het afmaken van de app, zodat deze daadwerkelijk in het onderwijs gebruikt zou kunnen worden.

Al met al dus een zeer geslaagde summerschool, die ik van harte kan aanbevelen.  Ik raad je wel aan met een multidisciplinair team vanuit je instelling mee te doen bij een volgende editie, want dat maakt het echt leuk en leerzaam.

About these ads

2 gedachtes over “Terugblik summerschool Mobiele Apps voor Onderwijs en Onderzoek (#yam #hanicto #sawebapps)

  1. Pingback: Supersnel mobiel internetten met 4G LTE: een testje (#hanicto) « Apps in het Onderwijs

  2. Pingback: Terugblik summerschool Mobiele Apps voor Onderwijs en - Blog | Mobiel leren met QR en AR | Scoop.it

Reacties zijn gesloten.