Mac OS X Mountain Lion – problemen met HAN mail i.c.m ‘Mail’ app? (#yam)

Een paar weken geleden is Mac OSX ‘Mountain Lion’ uitgebracht, en zoals zoveel Mac- gebruikers heb ik m’n Macbook Air geupgrade naar dit nieuwe besturingssysteem. Tot zover ben ik erg tevreden over de nieuwe mogelijkheden van Mountain Lion, maar ik heb wel een vervelende bug gevonden: synchroniseren van mijn HAN e-mail (voor medewerkers gaat dat via Exchange 2010) i.c.m met de standaard ‘Mail’ app binnen Mac OS werkt niet geweldig. Zo moet ik soms opnieuw m’n wachtwoord invoeren, en ‘verdwijnen’ e-mails wanneer je even switcht naar een andere map. Die mailtjes zijn (in mijn geval) overigens niet echt weg, want als je de Mail app opnieuw opstart staan ze er gelukkig weer.

Even zoeken op internet leert dat dit (gelukkig) niet een HAN-gerelateerd probleem is, maar een bug in Mountain Lion lijkt te zijn: ook veel andere Mac gebruikers die hun Mac synchroniseren met een Exchange 2010 mailbox ervaren soortgelijke problemen. Zie bijvoorbeeld deze thread maar eens. Overigens bestaat het probleem alleen in de standaard ‘Mail’ app van de Mac, de ‘Agenda’ app lijkt wel prima te synchroniseren.

Apple lijkt het probleem ondertussen onderkend te hebben, en te werken aan een oplossing. Totdat Apple met een oplossing komt, kunnen HAN medewerkers met een Mac de volgende alternatieven gebruiken  om HAN mail te gebruiken:

  • De uitstekende webversie gebruiken van Outlook (Outlook Web App). Voor HAN medewerkers te bereiken door in Safari te surfen naar weboffice.han.nl.
  • Office 2011 for Mac goedkoop aanschaffen via Surfspot met je HANaccount en de Outlook app gebruiken. Ik gebruik Outlook 2011 bijna dagelijks en deze app werkt eigenlijk prima.

Waar is mijn e-mail gebleven?

3 gedachtes over “Mac OS X Mountain Lion – problemen met HAN mail i.c.m ‘Mail’ app? (#yam)

  1. Ja had het ook al gemerkt. Fijn dat Apple het al onderkend. Hopelijk duurt het niet al te lang. Overigens crasht door deze bug mijn apple mail ook regelmatig op mijn iMac

  2. Gewoon niet moeilijk doen en gebruik maken van weboffice.han.nl. Dat kan in elke browser en gaat prima in Safari.

  3. Nog een probleem met Exchange. De verwijderde mail komt na herstarten van Mail weer te voorschijn. Verwijderen van de mail via iPad is geen probleem en dan komen de mailtjes in Mail ook niet meer terug.

Reacties zijn gesloten.