Twee weken iOS 5 op iPhone en iPad – mijn ervaringen tot nu toe (#yam #hanicto)

Het is nu bijna twee weken geleden dat iOS 5 beschikbaar is voor ‘iDevices’ (iPhone, iPad en iPod Touch). Toen de update op woensdag 12 oktober gedownload kon worden was ik er meteen bij om m’n iDevices te updaten. Dat heb ik wel geweten want ik was natuurlijk niet

Grrrr.....

de enige zodat het updaten van m’n iPhone 4 alleen al bijna vier uur kostte… Mensen die nu hun iPhone of iPad updaten zullen minder last van deze drukte hebben. Volgens Apple is iOS 5 ‘de meest geavanceerde iOS ooit’ en bevat het wel 200 nieuwe functies. Het leek me na twee weken dan ook wel eens tijd worden om de eerste ervaringen met iOS 5 hier neer te zetten.

  • Updaten naar iOS 5 lijkt bij iedereen weer anders te gaan. Bij mij duurde het updateproces dus erg lang, maar de update was uiteindelijk wel geslaagd en stonden al m’n apps en muziek ook weer netjes op m’n iPhone. Bij anderen lijkt het minder voorspoedig te gaan; zo zie ik op Twitter verschillende berichten voorbij komen van mensen die na de update geen apps of muziek meer hebben op hun iPhone. Waar dit precies aan ligt is me nog onduidelijk, maar het lijkt me belangrijk om voordat je gaat updaten in ieder geval even de volgende stappen te doen: 1. Aankopen overzetten naar iTunes (iPhone aansluiten op PC, in iTunes in linkerrijtje klikken met rechtermuisknop op je iPhone, en dan klikken op ‘Aankopen overzetten’). Dit zet al je gedownloade muziek, apps, boeken etc. over naar iTunes op je PC. 2. Reservekopie maken. Zelfde stappen als bij het overzetten van aankopen, alleen dan klikken op ‘reservekopie maken’. Maakt een complete backup van alle content op je iPhone of iPad. 3. Synchroniseren. Indien je muziek of apps synchroniseert met iTunes op je PC, voer dan ook deze stap uit. Zo weet je zeker dat alle inhoud van je iDevice in ieder geval is veiliggesteld.
    Ook kwam ik tegen dat sommige gebruikers na de update niet meer konden inloggen op het HAN wifi netwerk. Een mogelijke oplossing voor dit probleem is dat je je HANaccount wachtwoord aanpast, het HAN wifi profiel verwijdert van je iPhone en deze weer opnieuw installeert; daarna log je met je iPhone in op het HAN netwerk met je nieuwe wachtwoord. (met dank aan HAN student Sven-Erik!)
  • 200 nieuwe functies. Phew. Die ga ik natuurlijk hier niet allemaal beschrijven; de kans is groot dat ik ze nog niet eens allemaal ben tegengekomen. Sommige zijn groot, zoals iCloud, iMessage (zie hieronder) en het nieuwe ‘Berichtencentrum’, anderen klein, zoals de app ‘iPod’, die nu gewoon ‘Muziek’ heet op de iPhone.
  • iCloud werkt bij mij tot nu toe prima. Met iCloud heb je eigenlijk geen PC meer nodig, want al je documenten, gegevens en

    iCloud opslagruimte beheren

    backups worden voortaan op de servers van Apple opgeslagen in plaats van op je eigen PC. Iedere iOS 5- gebruiker krijgt standaard gratis 5 GB tot zijn of haar beschikking; tegen betaling is dit natuurlijk uit te breiden. Omdat ik zowel een iPhone als een iPad heb liep ik overigens wel snel tegen de grenzen van die 5 GB limiet aan; met name de backups kosten de nodige opslagruimte. Om zowel m’n iPad als iPhone te kunnen backuppen op iCloud moest ik al snel schrijfruimte bijkopen, wat overigens erg gemakkelijk ging.
    Je kunt je documenten op iCloud overigens ook met een PC en webbrowser bekijken via www.icloud.com. Dit werkt prima, en je kunt daar eventueel ook documenten uploaden naar iCloud, zodat het een soort DropBox wordt. Documenten bekijken en bewerken in de browser zoals dat bij Google Docs of Microsoft SkyDrive kan, kan bij iCloud nog niet, je moet documenten downloaden naar je PC als je ze wilt bekijken.
    Photo Stream werkt bij mij ook prima. Photo Stream synchroniseert recente foto’s tussen al je iDevices en je  PC of Mac. En inderdaad, als ik een foto maak met m’n iPhone staat hij een paar seconden later op m’n iPad. Handig!

  • Het versturen en ontvangen van’ iMessages’ gaat ook goed. iMessage is een slimme nieuwe versie van de standaard tekstberichten app. iMessage werkt zo: wanneer je een SMS verstuurt ‘controleert’ Apple eerst wat voor soort apparaat de ontvanger heeft. Als dit ook een iDevice is met iOS 5, wordt het bericht niet via

    iMessages zijn blauw, gewone berichten groen

    SMS, maar via een internetverbinding gratis afgeleverd. iMessage is in dat geval wel wat vergelijkbaar met het populaire WhatsApp. Wanneer de ontvanger geen iOS 5 blijkt te hebben, wordt het bericht gewoon als SMS afgeleverd (dan natuurlijk wel tegen de voor jou geldende sms tarieven). iMessages op je iPhone zijn blauw, ‘gewone’ SMSjesworden groen weergegeven. iMessage werkt ook vanaf een iPad; Apple belooft zelfs dat het niet meer uitmaakt of je een iMessage nu beantwoordt via je iPhone of iPad, omdat alle conversaties gesynchroniseerd worden tussen al je iOS 5 apparaten. Dat laatste werkt bij mij helaas minder goed; berichten komen wel aan op m’n iPhone, maar slechts sporadisch op m’n iPad. Daar ben ik niet de enige in, op internet kom ik al de nodige threads tegen die dit probleem beschrijven. Deze site geeft in ieder geval een soort workaround.
    Hier op de HAN hebben veel collega’s inmiddels wel een iPhone of iPad. Aangezien iMessages gratis zijn ben ik benieuwd of nu de totale kosten van het onderlinge berichtenverkeer binnen de HAN omlaag gaan. Zou wel moeten dus, lijkt me.

  • Mail en Herinneringen. In de categorie ‘kleine veranderingen’: het is nu mogelijk om een vlaggetje bij een emailbericht te plaatsen; het vlaggetje wordt ook netjes meegesynchroniseerd naar je HAN Outlook inbox. iOS 5 heeft nu eindelijk ook een app voor herinneringen; ook deze synchroniseert netjes met de taken die je eventueel in je HAN Outlook hebt staan.

Er zijn natuurlijk nog veel meer wijzigingen maar dit zijn voor nu de belangrijkste zaken die ik tegen kom. Heb jij andere ervaringen? Laat het dan even weten in de comments!

3 gedachtes over “Twee weken iOS 5 op iPhone en iPad – mijn ervaringen tot nu toe (#yam #hanicto)

  1. iclaud ik zou niet meer zonder kunnen op mijn iphone en ipad. Echt een super applicatie met veel mogelijkheden om het gebruik makkelijker te maken. Apple blijgt me toch keer na keer verbazen

  2. Ik heb sinds kort een iPhone. Nu gebeurt het dat sms’en naar dezelfde persoon soms blauw en soms groen zijn. Wat houdt dat in? Is het zo dat wanneer het bericht groen is, die persoon niet thuis op zijn eigen netwerk zit en er via de 3G iets wordt verzonden? Ik heb er dus echt geen verstand van.

    • Een blauw bericht duidt er op dat het bericht is verstuurd als ‘iMessage’ in plaats van gewone sms. De ontvanger heeft dan ook een iPhone of iPad. iMessage gaat via internet en is wel vergelijkbaar met Whatsapp. iMessages zijn dan ook gratis (kosten voor mobiel internet niet meegerekend), in tegenstelling tot gewone sms berichten (de ‘groene’ berichten).

Reacties zijn gesloten.