De Samsung Galaxy Tab 10.1 – wat kunnen we er mee op de HAN? (#yam #hanicto)

Ik vind mijn iPad een geweldig ding, maar soms word ik wel gek van de beperkingen van de Apple tablet. Video’s bekijken op sites als Surfmedia kan niet, omdat Flash niet wordt ondersteund. Er zit geen USB poort of SD- slot op. Foto’s en documenten uploaden vanuit de browser? Kan niet. Een app installeren buiten de Appstore om? Helaas. Nederlandse e-books kopen en downloaden? Meestal erg ingewikkeld.  Zouden zit soort zaken allemaal beter geregeld zijn op tablets met het Google Android systeem? En hoe bruikbaar is zo’n Android tablet eigenlijk binnen een hogeschool als de HAN? Om achter deze vragen te komen heb ik een van de bekendste Android tablets van dit moment getest: de Samsung Galaxy Tab 10.1 16 GB met 3G.

De Samsung Galaxy Tab 10.1

Je kunt er niet omheen: met de Galaxy Tab doet Samsung een rechtstreekse aanval op de iPad 2. Zo is de Tab ongeveer net zo dun en licht als de iPad 2, en qua vormgeving erg vergelijkbaar. Allemaal prima, maar dat betekent wel dat er op de Tab kennelijk geen ruimte meer was voor een SD kaart ingang of een USB poort. Er is een aansluiting voor de oplader, een simkaart slot en een volumeknop, maar dat is het dan ook. Accessoires om alsnog een camera, SD-kaart of beamer aan te kunnen sluiten op de Tab heb ik niet kunnen vinden (deze zijn er wel voor de iPad). In tegenstelling tot de iPad heeft de Galaxy Tab een scherm in breedbeeldformaat, waar de iPad het moet doen met een 4:3 scherm. Dit scherm is overigens zeer scherp en helder, persoonlijk iets prettiger dan die van de iPad.

De Galaxy Tab draait op het besturingssysteem Android 3.0 ‘Honeycomb’, een speciaal voor tablets aangepaste versie van Android. Daar valt prima mee te werken. Handig is dat je bij Android ‘widgets’ (kleine hulpprogrammaatjes) op het beginscherm kunt plaatsen, al wordt de Tab daar mijns inziens wel wat traag van. Het voordeel van Android is dat je niet per se apps via de Android Market (=de appstore van Android) hoeft te installeren. Dit betekent dat scholen en bedrijven iets makkelijker zelf apps kunnen ontwikkelen voor Android, zo kwam ik laatst een artikel tegen over een school die de Galaxy Tab gebruikt om via een app beoordelingen makkelijk in te voeren.  Overigens vind ik het aantal beschikbare tabletapps nog tegenvallen bij Android; zo ontbreken er bijvoorbeeld Honeycomb versies van de officiele apps voor Twitter, Facebook, Evernote of DropBox. Je kunt gelukkig wel de smartphone- versie van deze apps installeren, maar dan zit je wel vaak te kijken naar grote, lege ruimtes op je scherm.

Het beginscherm van de Galaxy Tab 10.1

Het beginscherm van de Galaxy Tab 10.1

Het aansluiten van de Tab op het HAN draadloze netwerk lukte me prima met het stappenplan voor Android smartphones. Deze Tab is tevens uitgerust met een 3G- modem voor wanneer je buiten het bereik van een draadloos netwerk bent. Het 3G simkaartje van KPN dat ik normaal op mijn laptop gebruik werkt probleemloos op de Tab; wanneer je de simkaart in het toestel doet configureert het apparaat zichzelf zodat je meteen aan de slag kunt.

Een fotouploaden naar het DPF met de Galaxy Tab

HAN-Scholar en het DPF bekijken gaat op zich prima op de Galaxy Tab. Pagina’s worden goed weergegeven, al moest ik soms wel meerdere keren mijn wachtwoord invoeren voordat ik ‘binnen’ was. In tegenstelling tot de iPad is het wel mogelijk om met de Tab ook (eenvoudige) bewerkingen uit te voeren in HAN-Scholar en het DPF. Zo kun je met de Tab bijvoorbeeld een foto of filmpje maken (je staat natuurlijk wel voor paal als je met zo’n groot ding foto’s staat te maken, maar dat terzijde…), en deze direct uploaden naar je HAN digitaal portfolio. Uploaden van documenten naar HAN-Scholar lijkt vreemd genoeg niet mogelijk, omdat de uploadfunctie alleen de beschikbare foto’s en video’s op de Tab toont, en niet alle overige bestanden. De meeste Office- documenten en PDF- bestanden waren overigens prima te bekijken en bewerken met Polaris Office, het meegeleverde Office- pakket van de Tab.

Surfmedia op de Galaxy Tab 10.1

De Galaxy Tab is erg geschikt voor het bekijken van video’s, dankzij het fantastische scherm. Ook fijn dat de Tab veel meer videoformaten ondersteunt dan de iPad. Dankzij de Flash- ondersteuning van de Tab zijn Surfmedia video’s probleemloos te bekijken (voor zolang het nog duurt), iets dat met de iPad niet mogelijk is. Jammer genoeg werkt Presentations2Go nog niet op de Tab, omdat dit de Microsoft Silverlight Plug-in vereist. Ik heb begrepen dat Presentations2Go momenteel wel een mogelijkheid heeft om video’s te bekijken op mobiele apparaten zoals de Galaxy Tab of de iPad, maar deze lijkt momenteel nog niet beschikbaar voor de HAN. Zoals gezegd kun je dus ook video’s opnemen met de Tab dankzij twee ingebouwde camera’s (voorzijde en achterzijde); de kwaliteit lijkt redelijk; in ieder geval beter dan video’s opgenomen met de iPad 2. Videobellen met Skype werkt momenteel nog niet omdat Skype de camerafunctie van de Tab nog niet ondersteunt.

Boeken lezen gaat op de Tab prima, vergelijkbaar met de iPad. De Tab wordt standaard geleverd met de app ‘Digilezen’, waarmee je via je Bol.com account direct e-books kunt kopen en downloaden. Helaas lijkt het aantal studieboeken nog wat beperkt. De app Digilezen is overigens ook beschikbaar voor de iPad. Mensen die graag Engelstalige boeken lezen (zoals ik) kunnen ook op de Tab gebruik maken van de fantastische app van Amazon.com. Ook hier is het overige aanbod van apps voor kranten, boeken en tijdschriften momenteel nog beperkter dan bij de iPad.

Tja, moeten we nu allemaal overstappen op de Galaxy Tab 10.1 in plaats van de iPad? Ik denk het nog niet. De Samsung Galaxy Tab 10.1 is een prima apparaat met een fijn besturingssysteem, een geweldig scherm en prima videomogelijkheden. De tekortkomingen van de iPad worden echter nauwelijks weggenomen door de Tab (met uitzondering van Flash dan), het beschikbare aantal tabletapps is nog te beperkt momenteel en de prijs van de Tab is ook niet concurrerend genoeg. Dit zijn echter wel zaken die op te lossen zijn, ik verwacht dat de iPad het in de toekomst wel moeilijker gaat krijgen. En dat is maar goed ook, concurrentie houdt je immers scherp.

26 gedachtes over “De Samsung Galaxy Tab 10.1 – wat kunnen we er mee op de HAN? (#yam #hanicto)

  1. Mooi Frank, dat geeft een goed beeld, zonder dat ik het ding zelf in mijnd handen gehad heb natuurlijk. Groet, Aike van der Hoeff

  2. Leuke test. Bedankt! Ik lees vrij veel voordelen … en ben nu wel heel benieuwd.

  3. Hoi Frank,

    Heb je de Asus eee pad al in handen gehad? Ben ik erg enthousiast over, heeft wel een USB slot. en (op de dok die je erbij kunt kopen) een volledig toetsenbord en extra accu voor tot 16 uur werken op de tablet. Draait ook op Honeycomb en is lekker snel

    • Nog niet in mijn handen gehad, maar ben erg benieuwd. Ik heb van Aike van der Hoeff begrepen dat het nieuwe Exploratorium in het gebouw van Pabo Arnhem er een aantal krijgt. Je mag dan uiteraard weer een blogartikel verwachten! :-)

  4. Dit was precies waar ik naar op zoek was, omdat ik me momenteel aan het oriënteren ben om een tablet aan te schaffen. Ben er nog steeds niet helemaal uit, maar weet nu heel veel meer! Bedankt dus voor deze review.

  5. Ik heb het apparaat nu 2 weken en ben zeer tevreden over de werking. Dat je schrijft dat er geen usb op zit verbaasd me omdat je het tablet gewoon via de voedingskabel op je PC aan kunt sluiten. Inmiddels zijn er via android oon al apps voor bv facebook, whatsupp an google chat te krijgen die prima werken. Voor boeken te lezen gebruik ik een ander programma dan meegeleverd, Aldiko en moonreader welke prima te gebruiken zijn met vele instelmogelijkheden. Bij aldiko kun je een woordenboek gebruiken (zoekt op internet) .

  6. @ Lex: graag gedaan!
    @ Arno: met USB bedoelde ik in dit geval een echte USB poort, zodat je bijvoorbeeld makkelijk een camera of externe harddisk kunt aansluiten. Android ondersteunt dit in principe en er zijn ook tablets die dit wel hebben. Die zijn dan natuurlijk ook meteen een stuk dikker. Het klopt dat er Facebook, whatsapp e.d. apps zijn, maar dit zijn gewoon dezelfde versies die je ook op een Android smartphone installeert. Op zicht werkt dit natuurlijk wel, maar de app maakt dan geen gebruik van het grotere scherm t.o.v. een smartphone; je ziet bijv. veel witruimtes. Of heb ik niet goed gekeken in de Market? Bij de iPad heb je bijvoorbeeld apps die echt voor de iPad zijn ontworpen. De iPad Twitter app ziet er dus anders uit dan de iPhone versie van deze app.
    Aldiko is overigens een prima tip, dank!

  7. Pingback: Stop-motion filmpjes maken met KomaDori for Android (#yam #hanicto #ixperium) « Apps in het Onderwijs

  8. Dag Frank,
    Bedankt voor jouw review. Weet jij of je een beamer kunt aansluiten op de tab 10.1? Heb je er ervaring mee?

    • Volgens mij zijn er wel HDMI verloopstukjes in de handel voor de Galaxy Tab, maar dan moet je beamer dus wel HDMI ondersteunen. Hoe goed dit werkt op de Tab durf ik niet te zeggen, heb dit nog niet kunnen testen.

  9. Ha Frank,
    Intussen heb ik de Asus EEE pad Transofmer (die met toetsenbord) 2 dagen mee gehad. Twee USB poorten, een mini hdmi poort, en diezelfde Polaris Office. Daar verwachtte ik veel van, maar dat viel tegen. De Polaris Office tekstverwerker laat in een een Word document geplaatste opmerkingen (ik maak aantekeningen met de ‘opmerkingen’ functie) niet zien. Laat staan dat je ze kunt veranderen. Nog geen smooth heen en weer gebruiken van Word documenten dus, niet met Polaris Office.

    • Ben benieuwd. Kan ik de Transformer woensdag meenemen om te testen?

  10. Dat kan vast wel, je kunt hem gewoon lenen. Maar het ging mij om Polaris Office, die app (als je het een app wilt noemen) is de in mijn ogen grote beperking. Of iets op een Samsung, een Asus of een Zwammerdamtech draait, de probleemloze ‘uitwisseling’ van bestanden tussen alle apparaten, ook de laptops, is de achilleshiel.

  11. Pingback: Eduroam: nu met (bijna) elk device draadloos netwerken binnen de HAN! (#yam #hanicto) « Apps in het Onderwijs

  12. Pingback: De Samsung Galaxy Tab 10.1 – wat kunnen we er mee op de HAN ... | tablet samsung 10.1 | Scoop.it

  13. Moet gezegd worden dat apps voor twitter etc op 10.1 niet echt nodig is. de browse ervaring is al compleet zonder

  14. War voor tekstverwerkingsprogramma hoort bij de Samsung 10.1 tabet? En kun je de gemaakte tekst op je tablet omzetten naar een office word document op je computer?
    Kan dat meer meer programma´s vanaf Samsung tablet naat het office pakket?
    Antoon.

  15. Op de Tab wordt Polaris Office meegeleverd, daar kun je ook in tekstverwerken. Omzetten naar het Word formaat kan, maar is redelijk dramatisch als de tekst veel opmaak bevat. Er zijn ook andere office- apps beschikbaar voor Android tablets; je schaft deze aan via de Market op de tab.

  16. Hallo Frank,
    Heb je al ervaring opgedaan met een Android in combinatie met een SmartBord?

    • Geen praktische ervaring maar wel eens bekeken wat de mogelijkheden zijn. Er zitten wel wat haken en ogen aan de Tab i.c.m. een smartboard. Zo moet het smartboard een HDMI- poort hebben als je de Tab wilt kunnen aansluiten, maar veel borden hebben dat nog niet. Daarnaast is er zover ik weet geen specifieke Android apps voor het smartboard. HTML5- gebaseerde webapps (zoals Bordwijs) werken wel op de Tab maar die kun je op een digibord alleen laten zien; het aanraakgedeelte van het digibord werkt dan niet.

      • beste frank
        sinds kort heb ik ook de tablet gekozen boven de ipad vanwege flash maar verschillende videos op sites blokt ie (wit scherm) op internet gezocht en gezien dat je de plug ins op aan moet zetten helaas staat dit niet op de nederlandse versie aangezien deze niet aangeeft plug innsnaanzetten
        heb je tips

  17. Heejj bedankt voor je info! Ik wil eigenlijk de tablet als vervanging voor mijn laptop dan nemen mijn ouders de laptop over (ik ben 14) maar zijn de programmas zoals word op laptop handig? Alvast bedankt

  18. Heej, heel handig dit, bedankt. Ik had een vraagje, kan ik op dee tab office documenten openen, zoals word en powerpoint? Wil het tablet namelijk voro mijn studie aanschaffen en ik weet niet of het nou wel zo een slim idee is om het te doen.

    Ik hoop dat ik een antwoord krijg!

    • Openen en bewerken van Office documenten gaat wel, zij het erg beperkt. Als dit iets is waarvoor je hem vaak zou willen gebruiken, zou ik eerder een laptop of Macbook adviseren.

  19. ik wil graag weten of je word op een samsung galaxy tab kan krijgen?????

    • Microsoft heeft nog steeds geen Office versie voor Android tablets uitgebracht.

Reacties zijn gesloten.